Springen naar inhoud

leren vanaf papier of beeldscherm

• Log in om te kunnen reageren

remcolent

remcolent

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2014 - 01:13

Ik ben aan het leren geweest voor theorie A rijbewijs, zowel met de boeken als digitaal.

Ik merk daar een groot verschil tussen, is dat toeval, zit het tussen de oren , of is het echt zo.

Op papier, boekjes lezen en de oefen examens maken uit het boekje, geen enkel probleem, vul de antwoorden zo in en 99 procent goed.

Digitaal, oefen examens maken via de CD dus op het beeldscherm, lastig en veel fouten, lijkt wel of het op een scherm minder goed binninkomt.

Merk het zelfde als ik technische schema´s aan het bestuderen ben, op het scherm is het lastig, maak ik er een printje van, dan is het ineens duidelijk.

Vind het vreemd, waarom komt het via een beeldscherm anders/minder binnen dan op papier.

Mischien de leeftijd, gewend aan papier en schermpje is nieuw? kan geen andere verklaring bedenken.

Heb ook al eens een Ereader geprobeerd, vind het niks boek komt niet binnen, lees het wel maar blijft niet hangen .

Remco

Veranderd door remcolent, 19 mei 2014 - 01:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Maiskorrel

Maiskorrel

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2014 - 10:47

Het zou er mee te maken kunnen hebben dat er bij een digitaal medium meer afleiding aan te pas komt. Denk hierbij aan menu's die je moet selecteren of op "next" moet klikken om naar de volgende pagina te gaan. Dit vereist focus waardoor je minder focus over hebt om te leren.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2014 - 08:17

vmbo-leerlingen basis- en kaderberoeps maken tegenwoordig hun eindexamens algemene vakken op bijna alle scholen op beeldscherm (NB, het gaat niet alleen om meerkeuzevragen, bijvoorbeeld wiskunde bestaat voor 95 % uit vragen waarvoor een volledige rekenuitwerking moet worden ingetypt). . Er komt één vraag per scherm, waarop dan ook alle relevante informatie wordt weergegeven. Wij merken juist dat dit leidt tot minder fouten door vooral ook minder slordigheden.

Er zijn wel enige problemen wanneer bijvoorbeeld grote bronnen gebruikt worden (een Nederlandse tekst bijvoorbeeld) waar nogal door de tekst heen gescrolld moet worden om het bronvenster klein genoeg te houden zodat bron-, vraag- en antwoordvenster samen op een scherm blijven passen. 

Persoonlijk, (ook niet opgegroeid met beeldschermen),  E-readers e.d. zijn ook niks voor mij. Maar examens of toetsen maken op en beeldscherm? Geen probleem mee, als de scherm-layout maar doordacht is. (en daarvan zie ik soms wel eens minder gelukkige voorbeelden). 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures