Analyse Chroom(III)chloride (hexahydraat)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Analyse Chroom(III)chloride (hexahydraat)

Wie kan mij helpen aan contact gegevens van een onderzoeks laboratorium welke de chemische samenstelling kan analyseren van een groene stroperige substantie.
Wij zien af en toe nl. een groene aanslag op onze RVS producten en hebben de verdenking dat dit een relatie zou kunnen hebben met putcorrosie van het RVS.
 
Ik ben helaas niet scheikundig onderlegd maar het heeft veel weg van de groene samenstelling welke beschreven staat op wikipedia van Chroom(III)chloride (hexahydraat) zie foto.
Maar zekerheid durf ik natuurlijk niet te geven.
 
We zullen dus moeten beginnen met analyseren wat de exacte samenstelling is om vervolgens de oorzaak van deze aanslag te achterhalen.
Graag zou ik dan ook in contact komen met een instituut in Nederland welke de exacte samenstelling kan analyseren.
 
Alvast bedankt.
 

Berichten: 11

Re: Analyse Chroom(III)chloride (hexahydraat)

Beste EHSG,
 
Wij analyseren veel stoffen op ons werk, en gebruiken daarbij apparatuur van Applikon (Metrohm titratie opstelling). Voor titratie is het wel belangrijk dat je weet om welke stoffen het gaat. Applikon kan ook zelf analyses uitvoeren volgens dit principe.
 
Daarnaast zijn er veel verschillende methodes bekend voor onbekende substanties, waar XRF in dit geval zeer handig zal zijn. Hier hoef je nl. niet exact te weten om welke stoffen het gaat. Er zijn diverse bedrijven welke deze service leveren zoals PANalytical, AddSpexx, Siemens of Technex. (Persoonlijk goed contact met PANalytical, erg klant gericht, ook voor eenmalige of enkele analyses.)
 
Gr. Remco

N.B.: Je kan ook vaak bij (grote) productie bedrijven zoals bijvoorbeeld TATA Steel IJmuiden of AKZO Nobel terecht. Zij hebben vaak een laboratorium waar een opstelling te vinden is voor analyse van (onbekende) stoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Analyse Chroom(III)chloride (hexahydraat)

Algemeen zou ik zeggen: http://bit.ly/SwpWE2
 
Bij mij staat daar al snel een commercieel lab van intertek tussen. Als je doorbladert vast meer.

Berichten: 2

Re: Analyse Chroom(III)chloride (hexahydraat)

Hartelijk dank voor de reacties. Hier kan ik zeker verder mee!
 
Met vriendelijke groet,

Reageer