Thermische energie zichtbaar maken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Thermische energie zichtbaar maken

Hallo,
 
Ik doe de opleiding industrieel product ontwerpen en ben bezig met het vinden van een geschikte afstudeeropdracht.
 
Een opdracht waar ik nu mee bezig is heen zogenaamd "uitzet mechanisme"
 
De bedoeling is het ontwerpen van een mechanisme dat "uitzet' door thermische energie (warmte)  of elektromagnetische straling (licht) waardoor dit zichtbaar wordt voor de gebruiker.
 
Ik zou dit het liefst willen doen door bestaande mechanisme toe te passen, ik ben namelijk geen natuurkunde / scheikunde expert.
 
Wat ik heb gevonden zijn
 
- Een Peltier element, dat elektrische energie opwekt uit een temperatuur verschil. Zou dit toegepast kunnen worden op een LED-lamp? waardoor er energie terug gewonnen kan worden? en is dit voldoende? ik zie namelijk dat het vaak met een vlammetje van een waxine lichtje gebeurt en meestal koelvinnen
 
- Een sterling motor / stoommotor / turbine ( misschien een turbine op zeer kleine schaal?)
 
- Gebruik maken van een uitzettingscoëfficiënten van vloeistoffen zoals een thermometer
 
- Misschien hebben jullie suggesties voor materialen die zichtbaar uitzetten bij verwarming?
 
- Zonnepanelen ( Lijkt mij niet handig qua opbrengst)
 
Ik heb echter ook mijn twijfels bij een goede haalbaarheid, 
 
Hoe kijken jullie tegen deze opdracht aan? 
 
Hebben jullie suggesties op gebied van interessant methode en  technieken?
 
 
 
 

Berichten: 12.262

Re: Thermische energie zichtbaar maken

Ik weet niet precies waar je naar toe wilt met deze opdracht.

Als het er puur om gaat om verschillen in temperatuur binnen een object te laten zien zou je kunnen kijken naar verf die van kleur veranderd afhankelijk van de temperatuur. Daarmee kun je bijv inzichtelijk maken dat een koelblok in het midden aanzienlijk warmer is dan aan het uiteinde van de vinnen.

Als het niet van belang is dat het voor het blote oog zichtbaar is zou ik er gewoon een FLIR camera op richten en kijken hoe warm het waar precies is... dat doet men in de gehele industrie van electronica ontwerp tot architectuur.
Victory through technology

Reageer