[natuurkunde] Natuurkunde Oprdacht V4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Natuurkunde Oprdacht V4

Wij moeten met natuurkunde een buikschuiver maken. Het hele idee hierachter is dat je een wagentje hebt dat wordt gelanceerd waardoor de buikschuiver met een klap naar voren gaat. Als tip hebben we gekregen om de energie van het wagentje door te geven aan de buikschuiver. Wij hebben echter geen idee hoe, dus als iemand een idee heeft horen wij dat graag!

Berichten: 242

Re: Natuurkunde Oprdacht V4

Zou je kunnen uitleggen wat nou precies de bedoeling is. Een buikschuiver voor mij is een aanloopje nemen en met je buik over een zeepbaan o.i.d. glijden. Dus zoals ik het lees heb je een karretje met een bepaalde energie die door middel van een duwtje energie overdraagt aan iemand die reeds op zijn of haar buik klaar ligt. Is dit puur theoretisch of is er een demonstratie?  
Graag meer uitleg!
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Natuurkunde Oprdacht V4

In deze opdracht ga je niet zelf in de zeep springen, maar je gaat een object lanceren op een gladde ondergrond. Het lanceren gebeurt met een wagentje dat over een afstand van 1 m wordt versneld. Dat versnellen vindt plaats door een gewicht van 4kg dat via een aantal katrollen met een touw aan het wagentje wordt bevestigd. Als het gewicht valt trekt dit het wagentje vooruit. Na 1m botst het wagentje tegen een plateau waarop een geplastificeerde plank is bevestigd. Door de botsing glijdt het gewicht dat op het wagentje ligt ("de buikschuiver") over de plank verder.

Opdracht:

A Ontwerp een buikschuiver

Programma van eisen:

De massa van de buikschuiver is minimaal 1 kg

De buikschuiver ondervindt minimale wrijving met de plank

De buikschuiver heeft geen wielen

Er zit geen smeermiddel op de buikschuive r

B Ontwerp van een lichtlopend wagentje

Programma van eisen:

Het wagentje wordt met de hand losgelaten. Daarna kom je er niet meer aan.

Je moet een touwtje aan het wagentje vast kunnen knopen

Als het wagentje tegen het plateau met de plank botst glijdt de buikschuiver vanzelf van het karretje

Het vloeroppervlak van het wagentje is net zo hoog als de plank: 10 cm

Er mag energie van het wagentje op de buikschuiver worden overgedragen.

We mogen echter geen gebruik maken van een motor of veer, of iets anders dat onder spanning staat. We hopen dat het zo iets duidelijker is.

Berichten: 242

Re: Natuurkunde Oprdacht V4

Je mag geen wielen op de buikschuiver monteren, waar zou je deze wielen echter WEL kunnen monteren om ervoor te zorgen dat de buikschuiver zo min mogelijk energie verliest bij het verlaten van het karretje?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Natuurkunde Oprdacht V4

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Natuurkunde Oprdacht V4

En mag je wel gebruik maken van een elastiek dat op het moment van loslaten niet onder spanning staat, maar dat op spanning wordt gebracht door het verplaatsen van het karretje?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 1.617

Re: Natuurkunde Oprdacht V4

Geen veerkracht, motoren, lanceerinrichtingen. Gebruik van explosieven zal ook niet toegestaan zijn schat ik in. 
 
 
Ik moest hier even over nadenken, zelf bedacht, volgens mij heb ik een leuke uitvinding gedaan  ;) 
Breng rolletjes of zoiets aan op het wagentje zodat een (licht) plateau P met daarop de (zwaardere) buikschuiver BS daar gemakkelijk overheen kan rollen. Breng een klosje K aan op de vooras van het karretje dat meedraait met de as. Verbind het plateau via een stukje touw met het klosje en gebruik een wieltje om het touw te geleiden, zodanig dat het plateau naar voren wordt getrokken als het wagentje naar voren beweegt doordat het touwtje zich op het klosje windt.
 
Het is niet direct zo dat er energie van het karretje aan BS wordt overgedragen maar BS krijgt hierdoor meer energie en het karretje minder dus dit zal nog wel binnen de regels kunnen. Het plateau en het karretje moet zo licht mogelijk zijn. Misschien kun je zelf het rendement van de energieomzetting schatten als je de massa's weet en de wrijving verwaarloost.
 
Ziet er wel grappig uit maar ik denk toch dat het zinloos is om het zo ingewikkeld te maken. Als je er gewoon voor zorgt dat nagenoeg alle energie in BS gaat zitten en heel weinig in het wagentje dan is het niet eens zinvol om energie over te dragen. Dat is het geval als de massa van het wagentje verwaarloosbaar is ten opzichte van de massa van BS. 
Bijlagen
buikschuiver.jpg
buikschuiver.jpg (26.28 KiB) 197 keer bekeken

Reageer