Temperatuur bepalen van afgesloten ruimte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Temperatuur bepalen van afgesloten ruimte

Hallo!
 
Ik vroeg me af hoe warm een afgesloten ruimte onder een bad moet zijn om ervoor te zorgen dat het water niet afkoelt. Ik heb het al op verschillende manieren proberen uit te rekenen en ik kom ver uiteenlopende resultaten uit.
 
Ik reken met een gevuld bad met 150 liter, een wateroppervlakte langs de bovenkant van 0.83 m², een oppervlak van 3,53 m² tussen de lucht in de onderkast en het water binnen het bad en een volume van 0.58m³ voor de afgesloten ruimte.
 
Daarnaast reken ik met een watertemperatuur van 40°, omgevingstemperatuur van 24° en een acrylaatbad (warmtegeleidingscoëfficient van 0,21 W/m.K) met een dikte van 6 mm.
 
Zou iemand me kunnen helpen? Ik heb echt geen idee of ik met alle factoren rekening houd. (Moet ik bijvoorbeeld ook rekening houden met de temperatuur van de persoon in het bad of is die verwaarloosbaar?)
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Temperatuur bepalen van afgesloten ruimte

Je houdt zo te zien geen rekening met het warmteverlies door verdamping.

Je kan het allemaal trachten uit te rekenen op deze manier, maar het lijkt mij praktischer in bad te gaan met een thermometer, en te meten hoeveel de afkoeling per tijdseenheid is. Dan kom je eenvoudig aan het energieverlies, en heb je alleen nog uit te rekenen hoeveel energie je onder het bad moet toevoegen. Ook daar zijn natuurlijk een aantal variabelen in het spel, zoals warmteverlies naar de vloer en muren, aan- of afwezigheid van isolatie, en de al genoemde geleidingscoëfficiënt.

Berichten: 1.617

Re: Temperatuur bepalen van afgesloten ruimte

Als je de afgesloten ruimte op constante temperatuur houdt, zal het badwater na enige tijd een constante temperatuur hebben die overigens wel afhangt van omgevingstemperatuur, luchtstroming en andere factoren. Op deze temperatuur wordt er evenveel warmte overgedragen naar het water als afgevoerd van het water.
 
Je zou onder standaardcondities het verband tussen de temperatuur in de ruimte en de (eind) temperatuur van het water kunnen meten. Daarbij neem ik aan dat er alleen warmteoverdracht plaatsvindt tussen de stof in de ruimte en het water en dat er geen stralingsenergie wordt geabsorbeerd.

Reageer