verzeping

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

verzeping

Hallo, ik heb een vraag

Vetten worden verzeept in ons lichaam, maar waar gebeurt dit en door welke stof/product gebeurt dit ?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: verzeping

Vetten worden gehydrolyseerd in het lichaam. Ik zou dat proces precies toch niet echt "verzeping" noemen, want dat is een nogal specifiek geval van hydrolyse waar een sterke base bij komt kijken, terwijl het lichaam hiervoor enzymen gebruikt.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: verzeping

Verzeping is hydrolyse onder basische omstandigheden, en de hydrolyse in het menselijk lichaam vindt onder basische omstandigheden plaats.
Het klinkt een beetje raar, maar strikt genomen is de term niet verkeerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: verzeping

Weten jullie ook waar dit voorkomt in ons lichaam ? Is dit op specifieke plaatsen of over heel ons lichaam ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: verzeping

Wat ik in ieder geval weet is dat dit in allerlei leerboeken staat, en ook op allerlei plaatsen op internet, zoals Wikipedia.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: verzeping

Verzeping is hydrolyse onder basische omstandigheden, en de hydrolyse in het menselijk lichaam vindt onder basische omstandigheden plaats.
Het klinkt een beetje raar, maar strikt genomen is de term niet verkeerd.
Dit lijkt me toch wat ver gezocht. Bij 'verzeping' zou ik eerder denken aan het proces waarmee je langs chemische weg triglyceride verzeept in een omgeving met een zeer hoge pH, zonder dat je daar enig enzym voor nodig hebt.

In het lichaam worden triglyceriden enzymatisch gehydroliseerd, maar om die omgeving nu 'basisch' te noemen gaat wat ver. Feitelijk begint het in de twaalfvingerige darm waar de pH nog onder de 7 is, en gaat door in de dunne darm waar de pH wel wat wat oplopen. Dit is echter weinig basisch te noemen met waardes die weinig verder oplopen dan 7.5... strict genomen is dat meer dan 7, maar voor het menselijk lichaam is het een redelijk 'neutrale' waarde gezien bijv bloed ook een pH van 7.4 heeft en over het algemeen niet als basisch wordt gezien.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: verzeping

Je hebt gelijk. Ik had in mijn hoofd zitten dat de pH ongeveer 8 was, weliswaar qua zuurte niet echt basisch maar omdat een en ander gebufferd is, is er toch sprake van een redelijke concentratie base (die dan uiteindelijk het werk doet).
Maar de de twaalfvingere darm is inderdaad gewoon zuur. En dan houdt het verhaal op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer