Vraagje over krachtenverdeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Vraagje over krachtenverdeling

Kort vraagje over onderstaande krachten,
 
Met Fa en alpha bekend, hoe kunnen Fb en Fc bepaald worden?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (13.17 KiB) 556 keer bekeken

Berichten: 546

Re: Vraagje over krachtenverdeling

Wat is de voorwaarde waaraan Fb en Fc moeten voldoen? Moet de resultante soms nul zijn?

Berichten: 12

Re: Vraagje over krachtenverdeling

Fa is een kracht op een constructie die ontbonden moet worden in Fb en Fc

Berichten: 546

Re: Vraagje over krachtenverdeling

Dan lijkt het me toch duidelijk dat als, zoals jij suggereert met je tekening, Fc parallel is met Fa, Fb nul moet zijn omdat er geen component in de verticale richting mag zijn. Dan geldt dus Fa = Fc

Berichten: 12

Re: Vraagje over krachtenverdeling

Th.B schreef: omdat er geen component in de verticale richting mag zijn
 
Dit heb ik nooit gezegd :) een eventuele verticale kracht zal opgevangen worden door "de rest" van de constructie die hier niet is weergegeven.
 
Ik heb dit voorbeeld in een simulatieprogramma opgesteld en Fa als een kracht van 1 kN genomen. Hier kwam uit:
 
Fc = 0.93 kN
en de horizontale componenten van Fb = 0,07kN
 
Mijn vraag is nu alleen, hoe zou je dit in een handberekening benaderen? Want ik wil dit door Excel laten uitvoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Vraagje over krachtenverdeling

Th.B schreef: Dan lijkt het me toch duidelijk dat als, zoals jij suggereert met je tekening, Fc parallel is met Fa, Fb nul moet zijn omdat er geen component in de verticale richting mag zijn. Dan geldt dus Fa = - Fc
 
Indien er een vertikale component aanwezig mag zijn, kun je dit systeem niet berekenen zolang de grootte van de schuine kracht niet gekend is.
 
Verder dien je eens te kijken naar de mini-cursussen hier of op het www : krachten ontbinden in componenten en een vrij-lichaamsschema opstellen. Formules zijn eenvoudig genoeg om in excel snel een simulatie te laten lopen...

Reageer