Springen naar inhoud

Afgifte zuurstof door myoglobine

• Log in om te kunnen reageren

vdslaur

vdslaur

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2014 - 11:14

Het volgende haalde ik uit een tekstboek: "De P50 voor myoglobine is erg laag (ongeveer 4 mmHg), wat betekent dat myoglobine een erg hoge affiniteit heeft voor zuurstof. Deze eigenschap is geschikt voor een molecule die zuurstof uit het bloed moet zien te halen. Bij de zuurstofconcentratie die in de capillairen bestaat (ongeveer 30 mmHg), is de myoglobine in naburige weefsels bijna verzadigd. Wanneer de cellen metabolisch actief zijn, zal hun interne PO2 veel lager zijn. Onder deze voorwaarden zal myoglobine zijn zuurstof afgeven."

Uit de hyperbolische curve van Mb leidt ik inderdaad af dat deze molecule een hoge affiniteit heeft voor zuurstof. 

Nu vraag ik mij af WAAR precies die Mb-moleculen zitten in het spierweefsel. Zit deze molecule in de spiercel of in het bloed dat tussen deze cellen loopt of...?

Ik zie het precies zo: capillairen zitten rond die spiercellen waarin Mb zit, dankzij de 30 mmHg partieeldruk van zuurstof in de capillairen, is het Mb in de spiercellen volzet met zuurstof. 

Wanneer de spiercellen metabolisch actief worden, zal het zuurstof dat gebonden zit op de Mb moleculen in die spiercel, het zuurstof afgegeven aan de mitochondrien die in diezelfde spiercel zitten. 

Moest dit kloppen, vind ik het dus raar dat er staat "hun interne PO2 wordt veel lager" want ik ging er vanuit dat het ging over de partieeldruk van zuurstof in die capillairen. 

Kan iemand dit verbeteren als ook misschien visueel het beter voorstellen? 

Bedankt! 

"Physics is just not my thing. "

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2014 - 11:34

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 519 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2014 - 15:18

Myoglobine komt normaal gesproken niet voor in het bloed (alleen na het oplopen van spierletsel), maar wel in spierweefsel.

De functie is het transporteren van zuurstof vanaf de celmembraan naar de mitochondriën in de cel.

"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures