[natuurkunde] Warmtebalans?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 199

Warmtebalans?

Hallo,
 
Is het correct dat ik met het volgende vraagstuk de warmtebalans toepas? Volgens mij wel, maar dat zit ik nog meet een groter probleem. De afgestane  warmte (de armband) hoe stel ik deze op om de massa van het goud te bepalen (Q= 129J/KG.°C . 0,655KG-mzilver . 77,4°C)?
 
De opgenomen warmte is Q = 4186/KG.°C . 0,200KG . 1,1°C en Q= 100J/°C.1,1°C
 
Warmtebalans: (4186/KG.°C . 0,200KG . 1,1°C)+(100J/°C.1,1°C)=129J/KG.°C . 0,655KG-mzilver . 77,4°C
 
Volgens mij kloppen mijn berekeningen alleen de berekening om het goud te bepalen, heb ik moeilijkheden mee.
 
Alvast HARD bedankt!!!
 
Vraagstuk: 
  1. Piet heeft voor Ellen een armband (<i>m</i> = 65,5 g) gekocht. Volgens de verkoper bestaat de armband uit goud en zilver. Piet wil weten hoeveel goud en zilver er in de armband zit.
    Hij voert daarom het volgende experiment uit:
    Hij neemt een beker water, steekt daar de armband in en verwarmt het geheel tot 95,0 °C.
    In een thermos (<i>C</i> = 100 J/°C) heeft hij 200 g water op een temperatuur van 16,5 °C gebracht. Hij doet de armband vlug in de thermos en leest als eindtemperatuur 17,6 °C af.
    Bereken de massa van het goud en het zilver.   Oplossing: massa goud= 22,6 g en massa zilver = 42,9 g

Berichten: 1.617

Re: Warmtebalans?

De onbekende is mzilver
Verder weet je: mgoud = marmband-mzilver = 65,5 g - mzilver
 
In de warmtebalans moet natuurlijk de warmte van het goud én de warmte van het zilver voorkomen. Het kan echt niet apart. Het plan is:
 
(1) Stel een warmtebalans op zoals je gewend bent, met mgoud en mzilver
(2) Vervang mgoud door 65,5 g - mzilver
 
Nu heb je één vergelijking met één onbekende.
(3) los de vergelijking op
 
Laat eerst eens zien wat stap (1) oplevert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Warmtebalans?

de linkerkant van je massabalans klopt. 
maar aan de rechterkant koel je een onbekende massa goud mg én een onbekende massa zilver mz af. 
links komen dus twee termen te staan met als onbekenden die mg en die mz. Van allebei ken je ongetwijfeld uit een tabellenboek de soortelijke warmtecapaciteit, en ze ondergaan dezelfde temperatuursverandering.
oei, dat zijn twee onbekenden.......
 
maar je weet ook dat mg + mz gelijk is aan 65,5 g. 
 
nu heb je twee vergelijkingen met twee onbekenden, dat moet op te lossen zijn
 
EDIT>>>>>>>>>>
eigenlijk dus hetzelfde verhaal als dat van Anton_v_U, maar ietsje anders verteld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Warmtebalans?

Bedankt voor de reacties! 
 
Maar kunnen jullie iets meer details geven/specifieker zijn? Want ik begrijp er nog niet alles van wat jullie juist bedoelen.
Ik snap wel dat ik goud kan vervangen door 65,5-mzilver maar ik moet hier dan toch soortelijke warmtecapaciteit van goud nemen of niet? En als ik hierna hetzelfde doe voor zilver en deze bij elkaar optel, heb ik dan de totale afgestane warmte? 

Berichten: 1.617

Re: Warmtebalans?

 mg= 65,5g - mz Het gaat hier om goud dus voor het afkoelen van deze massa moet je de warmtecapaciteit van ... wat denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Warmtebalans?

Van het goud?

Berichten: 1.617

Re: Warmtebalans?

bvdabjorn schreef: Van het goud?
Ik doe nu even flauw maar denk even na of je het durft een uitroepteken te zetten ipv een vraagteken. Overtuig eerst jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Warmtebalans?

Van goud!!!  ;)

Berichten: 1.617

Re: Warmtebalans?

:)  right! En nu verder

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Warmtebalans?

Q= 129J/KG.°C . 0,0655KG-mzilver . 77,4°C
Q= 654J-998.101mzilver
 
Is dit juist? En moet ik hetzelfde doen voor goed en deze optellen en dit beschouwen als totale afgestane warmte. En hierop de balans toepassen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Warmtebalans?

bvdabjorn schreef:  
Warmtebalans: (4186/KG.°C . 0,200KG . 1,1°C)+(100J/°C.1,1°C)=129J/KG.°C . 0,655KG-mzilver . 77,4°C
 
 
.
 
Jan van de Velde schreef: de linkerkant van je massabalans klopt. 
maar aan de rechterkant koel je een onbekende massa goud mg én een onbekende massa zilver mz af. 
links komen dus twee termen te staan met als onbekenden die mg en die mz. 
 
Voor elke stof geldt Q=m·c·ΔT
 
dus voor zilver geldt Qz=mz·cz·ΔTz  en voor het goud  Qg=mg·cg·ΔTg
 
totaal komt je balans er dus zó uit te zien:
 
 (4186·0,200·1,1 + 100.1,1= mz·cz·ΔTz  +  mg·cg·ΔTg
 
cz en cg kun je opzoeken . ΔT had je al vastgesteld, 77,4°C. Vul dat al eens in. 
Je hebt dan een vergelijking met twee onbekenden, in zijn eentje onoplosbaar.
 
 
Jan van de Velde schreef:  
maar je weet ook dat mg + mz gelijk is aan 65,5 g. 
 
 
En dat is je tweede vergelijking met twee onbekenden
 
En nu laten we dus de fysica achter ons, want wat rest is een zuiver wiskundig probleem: twee vergelijkingen met twee onbekenden. En of die nou mz en mg heten, of net als in je wiskundeboek x en y of p en q, of voor mijn part paard en bloem, dat doet er nu totaal niet meer toe.
 
Kale, suffe  ;)  wiskunde, zoals bijv:
3x + 2y = 24
x+y=10
los x en y op. Dat soort werk
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Warmtebalans?

Ik bekom: 1030 = 998.10.mgoud + 119.10 - 182.102.mgoud
mgoud = 0,019KG of 19g.
mzilver = 65,5g - 19g = 46,5g
 
Maar ergens moet ik dan toch een fout hebben gemaakt want het komt nog niet helemaal overeen met de oplossing. Maar het zit wel dicht in de buurt!
 
Alvast bedankt om me verder te helpen!

Reageer