Springen naar inhoud

verschillende virussen

• Log in om te kunnen reageren

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 276 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2014 - 16:10

Hallo,

Ik vraag me af waarom een bepaald virus (de griep, of een verkoudheid) minder ernstig is dan bv HIV virus?

Hiermee bedoel ik, wat zijn de grote verschillen tussen zo'n twee virussen?

Bij het HIV virus, klopt het dat een virus zijn genetische informatie in single stranded RNA opslaat? Het virus heeft een gast cel nodig om zijn RNA via reverse transcriptie om te zetten naar double stranded DNA. Dit DNA wordt opgenomen in genoom (dna) van de gast cel, en dus wordt mee gebruikt in de transcriptie en translatie naar proteinen? Deze gen-expressie zorgt dan voor de "ziekte"?

Maar hoe werken andere virussen die bv niet zo schadelijk zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5957 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2014 - 23:07

Het gaat erom wélke gastcellen worden binnengedrongen door het virus.

Als je informatie over HIV opzoekt, zul je vinden waarom deze dodelijk kan zijn en een rhinovirus niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 276 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2014 - 19:26

maar wordt elk virus RNA omgezet in DNA en dat dan mee opgenomen in het genoom van de gastcel?

of hebben virussen ook andere werkingsprincipes dan via RNA

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2014 - 19:32

maar wordt elk virus RNA omgezet in DNA en dat dan mee opgenomen in het genoom van de gastcel?

Er zijn zeker ook andere werkingsprincipes, lijkt me, maar ik kan je daar niet rechtstreeks mee aan een (volledig) antwoord helpen, maar Wikipedia is altijd je vriend  ;)

Vind je bijvoorbeeld hier niet wat je zoekt?

Veranderd door QuarkSV, 28 mei 2014 - 19:34

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 276 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2014 - 17:23

Daar staat ook niet echt wat het verschil van mechanisme is..

er moet zeker een verschil zijn want een verkoudheid is maar tijdelijk, terwijl HIV dit niet is..

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2014 - 10:13

Daar staat ook niet echt wat het verschil van mechanisme is..

er moet zeker een verschil zijn want een verkoudheid is maar tijdelijk, terwijl HIV dit niet is..

Als dat je vraag is, dan staat het antwoord in de post van 'anusthesist'  :P

Het gaat erom wélke gastcellen worden binnengedrongen door het virus.

Als je informatie over HIV opzoekt, zul je vinden waarom deze dodelijk kan zijn en een rhinovirus niet.

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5957 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2014 - 19:39

Precies. Aan welke cellen bindt een Rhinovirus en zal deze infecteren? Zal het vast verklappen: het epitheel van de bovenste luchtwegen, vandaar de navenante symptomen.

Aan welke cellen bindt HIV?

Daarin ligt de crux.

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 276 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2014 - 18:30

HIV bindt zich aan de T cellen... 

Sorry ik ken er niet veel van, ik zie gewoon niet waarom het afhangt aan welke cellen je je bindt of het tijdelijk is of niet..

trouwens het HIV virus bouwt DNA in in het genoom van de gastcel. Is HIV hierdoor erfelijk als het mee in het DNA wordt ingebouwd?

heeft een rhinovirus zijn eigen DNA en ligt het misschien ook daaraan?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5957 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2014 - 18:34

Misschien moet je de Engelse wikipediapagina eens lezen.

Calypso

Calypso

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2014 - 22:23

Wat antwoorden dat ik zo weet. 

Hallo,

Ik vraag me af waarom een bepaald virus (de griep, of een verkoudheid) minder ernstig is dan bv HIV virus?

Hiermee bedoel ik, wat zijn de grote verschillen tussen zo'n twee virussen?

Bij het HIV virus, klopt het dat een virus zijn genetische informatie in single stranded RNA opslaat? Het virus heeft een gast cel nodig om zijn RNA via reverse transcriptie om te zetten naar double stranded DNA. Dit DNA wordt opgenomen in genoom (dna) van de gast cel, en dus wordt mee gebruikt in de transcriptie en translatie naar proteinen? Deze gen-expressie zorgt dan voor de "ziekte"?

Maar hoe werken andere virussen die bv niet zo schadelijk zijn?

HIV is een single stranded +RNA virus. HIV infecteert T helper cellen, als het zich openbaart zullen de T helper cellen lyseren. Op een gegeven moment zijn er zo veel T helper cellen gelyseerd dat je spreekt van AIDS.

Er zijn ook andere werkingsprincipes. HIV is een single stranded +RNA. Maar je hebt ook single stranded -RNA, single stranded DNA en double stranded DNA virussen. 

HIV bindt zich aan de T cellen... 

Sorry ik ken er niet veel van, ik zie gewoon niet waarom het afhangt aan welke cellen je je bindt of het tijdelijk is of niet..

trouwens het HIV virus bouwt DNA in in het genoom van de gastcel. Is HIV hierdoor erfelijk als het mee in het DNA wordt ingebouwd?

heeft een rhinovirus zijn eigen DNA en ligt het misschien ook daaraan?

Het infecteert zoals boven al aangegeven aan T helper cellen. Als een virus zich in het DNA van een somatische cel bouwt dan is het niet erfelijk maar als het zich in het DNA van een gameet bouwt denk ik wel dat het erfelijk kan zijn (denk alleen niet dat het nuttig is om erfelijk te zijn). Rhinovirus heeft geen eigen DNA maar is ook single stranded +RNA. 

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9007 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2014 - 01:42

HIV is een vrij bijzonder geval, maar feitelijk biedt het geen inzicht in waarom over het algemeen het ene virus zoveel gevaarlijker is dan het andere. Overigens is 'gevaar' daarbij een zeer relatief begrip: er zijn, zeker in het westen, aanzienlijk meer mensen die sterven aan de complicaties van griep (influenza) dan er sterven aan die van HIV.

Zaken die er toe doen bij het gevaar van een virus zijn divers: ernst van symptomen, besmettelijkheid/route, persistentie en dergelijke. Er zijn virussen die de meerderheid van de mensen heeft (bijv eppstein-barr, herpes simplex 1 en 2), maar die in de meeste besmette personen nauwelijks problemen veroorzaken, al kunnen ze in uitzonderlijke situaties wel degelijk dodelijk aflopen.  

Ergens kun je het ook van de andere kant bekijken: wat is evolutionair succes voor een virus, en wat is de beste methode om dat te bereiken? Extreem snel dodelijk zijn is bepaald geen evolutionair voordeel, bij iets als ebola ziet men snel symptomen en neemt quarantainemaatregelen om verspreiding te voorkomen. Iets als herpes simplex is veel succesvoller als je kijkt naar hoeveel (menselijke) dragers er zijn, vooral omdat men zich er over het algemeen niet zo druk over maakt gezien de symptomen meestal mild zijn... ook al is het een retrovirus dat in principe op ieder moment in je leven weer kan terugkeren.  

HIV is een beetje van alles: het heeft een lange incubatietijd voordat je het eerste symptoom merkt, maar is niet bijzonder besmettelijk. Wel is het uiteindelijk behoorlijk dodelijk waardoor mensen toch hun best doen om besmetting te voorkomen.

Verkoudheid is een beetje het andere uiterste: een korte incubatietijd met snel merkbare symptomen, maar uiteindelijk nauwelijks dodelijk waardoor mensen het min of meer accepteren en er weinig tegen doen.

Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures