[scheikunde] nav NH4Cl maken...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

nav NH4Cl maken...

Hoi,
 
Ik bekeek het topic http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/190327-nh4cl-maken/ en door de opmerking van Marko ging ik aan het denken. Nou wil ik niet door de uitleg van Fuzzwood heen gaan, dus maar een apart topic.
 
Het valt mij vaker op dat de vragen die hier gesteld worden met percentages zo onvolledig zijn. Het is bijna altijd onduidelijk over welke percentages het gaat, namelijk w/w, v/w. v/v, w/v...
 
Maar om mijzelf een beetje te testen, heb ik de opmerking ter harte genomen en ben uit gegaan van w/w. Dan kom ik op de volgende redenatie. Is dit correct en vooral: is er niet een veel snellere en logischere manier van redeneren? Ik heb het gevoel dat het ook met een massabalans kan, maar verzak toch iedere keer weer in deze methode. Het is een excel-file. Ik werk van boven naar beneden. EDIT Ben nog bezig om de tabel hier netjes in te krijgen....EDIT2gelukt als plaatje...
 
Wetenschapsforum vraag NH4Cl.png
Wetenschapsforum vraag NH4Cl.png (25.07 KiB) 117 keer bekeken
 
Wdeb
Bijlagen
Wetenschapsforum vraag NH4Cl.xlsx
(9.05 KiB) 60 keer gedownload
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: nav NH4Cl maken...

Het is inderdaad nogal omslachtig. Om te beginnen hoef je de verhouding in molaire concentratie die je in cellen A5, A6 en A7 uitrekent helemaal niet te gebruiken. Je weet hoeveel mol NH4Cl je moet maken, dan weet je ook meteen hoeveel mol NH4OH en HCl je daarvoor nodig hebt.
Via de molmassa's kun je dat dan omrekenen in kg, en met de gegeven percentages naar kg oplossing, voor beide oplossingen.
 
Die voeg je samen, dus door die op te tellen weet je ook meteen wat de totale massa NH4Cl-oplossing is. En dus kun je ook uitrekenen hoeveel massaprocent dat is. Je kunt de stappen in cel D13, D14 en D15 dus overslaan.
 
Daarmee voorkom je meteen dat je over het hoofd ziet dat er bij de reactie tussen beide stoffen H2O vrijkomt.
 
Als je dat doet zul je zien dat de ontstane oplossing zelfs ruim onder de 22% uitkomt. Dat is vreemd gezien de opmerking in de opgave dat er nog H2O moet worden toegevoegd. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
 
1. De maker van de opgave heeft ook over het hoofd gezien dat er H2O vrijkomt.
2. De maker van de opgave had moeten vermelden dat het genoemde percentage sloeg op de massa NH3 in plaats van de massa NH4OH
 
Dit los van het feit dat eigenlijk expliciet genoemd had moeten worden dat het om massapercentages ging. Dit is uit de opgave wel af te leiden, een volumepercentage kan immers niet aangezien het niet om oplossingen van een vloeistof gaat, een % m/v kan ook niet omdat je daarmee de opgave niet kan beantwoorden. En een % v/m is, laat ik het zo zeggen, hoogst ongebruikelijk. Maar, bij gebruik van percentages moet gewoon worden aangegeven wat voor percentages het zijn. Het is slecht gebruik om dat niet te doen, en ook in opgaven moet worden voorkomen om dit slechte gebruik aan te leren.
 
 
 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: nav NH4Cl maken...

Tsja, als we eens winnen dat niemand of niets meer gewoon % neer zet....
 
Maar, bedankt voor je route. Ik had het ontstane water halverwege nog bedacht, maar niet meer op het moment dat ik het antwoord produceerde. Stom idd.
 
Als de c(NH4OH) eigenlijk c(NH3) is, dan kan de opgave idd nog juist zijn. Maar...dan is de vergelijking weer zo ver gezocht.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: nav NH4Cl maken...

Welke vergelijking vind je vergezocht? De term NH4OH slaat op een oplossing van NH3[chem] in water (de stof [chem]NH4OH als zodanig bestaat niet)
 
Het is dus op zich geoorloofd om te stellen dat je NH4OH gebruikt. Een reactievergelijking was verder niet gegeven...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: nav NH4Cl maken...

En dat is nou net mijn probleem: die reactievergelijking is door de TS gegeven, in eerste bericht.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: nav NH4Cl maken...

Klopt idd. Had ik over het hoofd gezien.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer