Springen naar inhoud

scheitrechter / scheidtrechter

• Log in om te kunnen reageren

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2014 - 17:49

[mod] discussie afgesplitst van:
http://www.wetenscha...ing-experiment/
[/mod]

In de eerste plaats, het is een Scheitrechter. Let op, geen typo. Bekijk eens de volgende link

Van mij mag je ook scheidtrechter zeggen. En van veel leveranciers van laboratoriumglaswerk ook.

Het ding is ook bedoeld om mee te scheiden, niet om mee te scheien.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2014 - 20:38

Mag wel, het is echter onjuist. Je mag tegen mij ook Harrie zeggen, maar Wdeb zou ik logischer vinden.

En als de hele wereld mij Harrie gaat noemen, maakt nog niet dat ik ook Harrie ben. Als er actiefiguurpoppetjes verkocht gaan worden met mijn afbeelding onder de naam Harrie, ben ik nog niet direct Harrie. Ik weet niet of ik naar Harrie zal luisteren, maar zelfs dan wil het nog niet zeggen dat ik Harrie ben.

Maar, terug naar het onderwerp: Oplosbaarheid van I2.

Wdeb (of Harrie, of Harry of Dirty H...)

Veranderd door Wdeb, 24 mei 2014 - 20:39

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2014 - 23:08

En het is onjuist omdat..?? Harrie dat zegt?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2014 - 10:17

"scheitrechter" heeft nu nog 5x zoveel hits in google als scheidtrechter; en bijna de helft van de "scheidtrechter" op het web staat vlak naast "scheitrechter", duidelijk om vindbaar te zijn voor mensen die een typefout maken....

Maar, eh, Harry: taal is wel aan verandering onderhevig. Als een woord 40 jaar geleden fout was, en nu door 80% van de mensen wordt gebruikt, dan moeten de regels misschien worden aangepast. Hier komen we in een heel ander vakgebied met een heet discussiepunt: moet de taalkunde prescriptief of descriptief zijn? Zie e.g.: http://nl.wikipedia....ieve_benadering

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2014 - 13:34

Het is een beetje een lastige - scheidtrechter vind ik geschreven fraaier, maar weinig mensen zullen die D echt uitspreken. Misschien heeft de keuze voor schrijfwijze zonder D wel als voordeel dat het minder verwarrend is met scheidsrechter (die van het voetbal), al denk ik dat er weinig situaties zijn waarin je je tussen beide kunt vergissen ;)
Victory through technology

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2014 - 15:36

Na mijn slechte voorbeeld bedacht ik mij een betere: Scheikunde. Of zullen we het om een dergelijke discussie te ontlopen het maar gewoon Chemie noemen? Of leidt dat dan weer tot Gemy?

Tsja, het is toch niet heel erg om soms een beetje een purist te zijn?

Wdeb

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2014 - 01:39

Die van scheikunde geeft ik je onmiddelijk, maar voor het stuk glaswerk heb ik mn bedenkingen. Stel nou dat het geen trechter zou zijn, maar iets dat met een andere klank begint. Bijvoorbeeld een buis, filter of kolom. Is het dan een 'scheifilter' of een 'scheidfilter', niet de verwarren met schijtfilter dan wellicht in de waterzuiverende industrie toepassing heeft?

Het dichtsbijzijnde praktische voorbeeld wat ik me zo snel kan bedenken is een 'leiband' of 'leidband' (hondenriem), maar daarvan komen ook beide schrijfwijzen voor, al lijkt de eerste wel de officiele spelling te zijn.

In het laboratorium wordt zo'n shei(d)trechter overigens gekscherend vaak een scheidsrechter genoemd - uiteraar incorrect, maar men moet wel plezier in het werk houden :)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2014 - 17:08

Na mijn slechte voorbeeld bedacht ik mij een betere: Scheikunde.

Tsja, het is toch niet heel erg om soms een beetje een purist te zijn?

Tja. Als je dan een purist wil zijn, schrijf je ook scheykonst. Want zo heette dat vroeger, toen de term en het vakgebied werden bedacht. Maar toen was er nog geen officiële spelling, en schreef iedereen het maar zo als hij dacht dat het de uitspraak recht deed.  

Los daarvan doet de spelling scheidtrechter meer recht aan de hedendaagse spelling(s)regels. Puristen zouden dus de voorkeur kunnen geven aan die spelling.

Het door rwwh genoemde aantal hits is een gevalletje lies, damned lies and statistics. Een groot deel van die hits betreft wedstrijdverslagen door lieden die de bij hun wedstrijd dienstdoende leidsman aan menen moeten te duiden met scheitrechter, vermoedelijk omdat ze het niet met de beslissingen eens waren. In een discussie als deze zijn die resultaten niet relevant...

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 19:18

"Scheyd-konst" volgens http://www.etymologi...oord/scheikunde

Maar dan nog, op dit moment in het toch echt Scheitrechter. Je kan hierover wel willen discussiëren, maar het gaat toch echt niet juist zijn op een andere manier.

Daarbij zie ik nog niet hoe dit "beter past bij de huidige regels". Heb je daar een voorbeeld van? Behalve pannenkoek, die hiermee niet te vergelijken is.

Ikzelf ben denk ik een product van de verkeerde tijd. Ik geniet van van Kooten en de Bie, maar verafschuw het progressieve taalgebruik waarbij iedere c een k is. Ik ben van mening dat de taal mooier wordt van een "c" op z'n tijd, alhoewel eens in de zoveel tijd een WK ook prettig is. Maar gelukkig is er vaker een W.... (die je dan wel weer helemaal vol kan schijen).

Wdeb

Veranderd door Wdeb, 26 mei 2014 - 19:18

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2014 - 21:33

"Scheyd-konst" volgens http://www.etymologi...oord/scheikunde

Maar dan nog, op dit moment in het toch echt Scheitrechter.

....zegt Harrie zonder verdere onderbouwing.

Je kan hierover wel willen discussiëren, maar het gaat toch echt niet juist zijn op een andere manier.

Daarbij zie ik nog niet hoe dit "beter past bij de huidige regels". Heb je daar een voorbeeld van?

Uitgangspunt is dat in samenstellingen woorden zo geschreven worden als in de woorden die de grondslag van de samenstelling vormen. Het is ook standbeeld, terwijl dat in de uitspraak stambeeld wordt; en bezigheden, waar men doorgaans bezegeden bezigt.

Met tijdgeest heeft dat allemaal niet zo veel te maken; de tijd dat het vervangen van c's door k's nieuwerwets was ligt overigens ook weer minstens een halve eeuw achter ons.

Veranderd door Marko, 26 mei 2014 - 21:37

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 22:31

Die twee voorbeelden herken ik helemaal niet. Is er een uithoek van ons land waar ze die woorden zo raar uitspreken??? Of is het dan toch onze hoofdstad, een plek vol splaakgeblekken. Ik heb er lang genoeg rond gelopen om dat te weten.

En "Op dit moment is...." haal ik gewoon uit de Van Dale. Ik mag er toch vanuit gaan dat dat "is", niet?

En anders een meergebruikt en voor sommigen waardevoller toegang tot de Nederlandse taal en spelling: de taal-controle uit Word. :roll: :shock: :mrgreen:

Zonder (gebrek aan) humor was ik allang dood geweest.

Wdeb

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2014 - 01:22

Ik weet het ook niet, maar de eerste lettergreep uit 'standbeeld' en 'stamboek(vee)' worden door vrijwel iedereen die ik ooit hoor spreken toch echt heel anders uitgesproken.

Bij een schei(d)trechter ligt dat anders, d met direct erachter de t maakt het een beetje een tongbreker als je het wilt uitspreken zoals het inclusief de d geschreven staat. Maar m'n voorkeur voor spelling inclusief de D blijft toch wel overeind: Als het ding de vorm van een buis had, zou je het een scheidbuis noemen en geen scheibuis... en er bestaat daadwerkelijk een buisvormige variant, al zie je die in de praktijk zelden.

Overigens vind ik dat we ons in het algemeen niet zo druk moeten maken over de spelling van nederlandse namen voor zaken die in de (exacte) wetenschappen gebruikt worden: alle formele rapportage en publicatie daarover gaat toch in het engels, en dan heet zo'n ding eenduiding een 'separatory funnel'.

Binnen een nederlandstalig laboratorium hoor je genoeg termen die je normaliter niet eens zo opschrijven, denk aan 'epjes', 'costars' en 'fiepjes'.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2014 - 08:53

Ik weet het ook niet, maar de eerste lettergreep uit 'standbeeld' en 'stamboek(vee)' worden door vrijwel iedereen die ik ooit hoor spreken toch echt heel anders uitgesproken.

Maar, spreken die mensen de n en de d ook daadwerkelijk uit zoals ze er staan? Of slikken ze, als je goed luistert, de klanken wat in? Want dát is in het Nederlands gebruikelijk. Niet voor niets schreef Campert dat het leven "vurrukkulluk" was. Hij had ook kunnen kiezen voor "fantasties" want dat is hoe we "fantastisch" uitspreken, de c en de h staan er heden ten dage voor de sier.

Overigens vind ik dat we ons in het algemeen niet zo druk moeten maken over de spelling van nederlandse namen voor zaken die in de (exacte) wetenschappen gebruikt worden: alle formele rapportage en publicatie daarover gaat toch in het engels, en dan heet zo'n ding eenduiding een 'separatory funnel'.

En dat was precies mijn punt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures