Uiterst opneembare moment plaat, vloeilijnentheorie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 55

Uiterst opneembare moment plaat, vloeilijnentheorie

Beste forumgenoten,
 
Graag wil in mbv de work method de bezwijklast van een VIERKANTE, VIERZIJDIG INGEKLEMDE plaat berekenen. De vloer overspant dus in twee richtingen, de wapening is gelijk in beide richtingen. Als ik het goed begrijp is dit een upperbound uitkomst.
 
Ik heb met behulp van de work method de bezwijkbelasting uitgedrukt in het bezwijkmoment: q = 48 Mu / L^2 .
 
Nu wil ik graag weten hoe ik het uiterst moment in een vierzijdig ingeklemde plaatvloer bepaal die ik hier moet invullen om de bezwijklast te bepalen. Is dit het vloeimoment zoals ik deze bij een balk bepaal (As*fyd*z), en wordt hiervoor een strook van 1 m breed bekeken, of toch niet?
 
Graag hoor ik van jullie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uiterst opneembare moment plaat, vloeilijnentheorie

Beunhaas schreef:Graag wil in mbv de work method de bezwijklast van een VIERKANTE, VIERZIJDIG INGEKLEMDE plaat berekenen. De vloer overspant dus in twee richtingen, de wapening is gelijk in beide richtingen. Als ik het goed begrijp is dit een upperbound uitkomst.
Kinematische methode betreft inderdaad een bovengrens. Indien je alle vloeilijn patronen nakijkt, en daarvan de minimale bezwijkbelasting neemt, dan is deze gevonden belasting de werkelijke bezwijkbelasting. (Zie hier)

 
Beunhaas schreef:Nu wil ik graag weten hoe ik het uiterst moment in een vierzijdig ingeklemde plaatvloer bepaal die ik hier moet invullen om de bezwijklast te bepalen. Is dit het vloeimoment zoals ik deze bij een balk bepaal (As*fyd*z), en wordt hiervoor een strook van 1 m breed bekeken, of toch niet?
Mu is inderdaad de momentweerstand per m. Je zal dit moeten bepalen op basis van de capaciteit van beton en-of staal. (Je moet nakijken wat het eerst bezwijkt, beton of staal)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 55

Re: Uiterst opneembare moment plaat, vloeilijnentheorie

Bedankt voor de opheldering.
 
Ik vraag me af of je de afzonderlijke hoofdrichtingen (y- en x-richting) apart kunt bekijken. Bij een in één-richting overspannende vloer is dit het geval en wordt voor de momentcapaciteit gewoon een strook van een meter gepakt. Is dit bij een in twee-richtingen overspannende vloer ook het geval?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uiterst opneembare moment plaat, vloeilijnentheorie

Normaal wel. In principe berekenen we de momenten in een plaat in de twee draagrichtingen en bepalen daaruit de wapening. Ik zou niet inzien waarom dit niet andersom zou gelden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer