Springen naar inhoud

fotonen fluorescentie

• Log in om te kunnen reageren

mr.chemics

mr.chemics

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2014 - 11:39

Hallo,

Ik heb nog 3 vragen over fluorescentie.

Een fluorescente stof zendt licht uit doordat elektronen fotonen uit een UV-lamp opnemen, hierdoor in een aangeslagen toestand raken en terug vallen naar hun oorspronkelijke elektronenschil ze zenden hierdoor zichtbaar licht uit. 

Mijn vragen zijn.

1. Zendt een fluorescente stof een andere kleur licht uit omdat hij een deel van zijn energie afgeeft in warmte (en de golflengte hierdoor hoger is)?

2. Zendt een fluorescente stof licht in de vorm van fotonen uit (lijkt mij wel maar just in case)?

3. Is fluorescentie een continu proces? Zolang de UV-lamp aanstaat? 

Niveau: VWO4

B.V.D.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2014 - 12:18

1. Vaak wel. Weet je ook waarom dat gebeurt?

2. Wat voor vormen van licht ken je nog meer, naast de fotonenvorm?

3. Wat betekent "continu proces?". Wat zou er gebeuren als je 1 fluorescerend molecuul in het licht van een UV-lamp zet?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2014 - 12:30

1. Zendt een fluorescente stof een andere kleur licht uit omdat hij een deel van zijn energie afgeeft in warmte (en de golflengte hierdoor hoger is)?

Ja, elektronen kunnen slechts van het ene energieniveau naar het andere, zoals je een balletje ook maar op vaststaande hoogtes op een trap kan leggen (tussen twee treden in blijft er niks liggen) . Als het invallende foton niet genoeg energie heeft om het elektron en trapje hoger te schoppen gebeurt er niks, en als er overschot is wordt dit in warmte omgezet. Alleen hebben die energieniveaus niet van die mooie regelmatige verschillen zoals de treden van een trap. Als je al een binas hebt, kijk dan eens in tabel 21 voor de energieniveaus van het elektron in een waterstofatoom. 

2. Zendt een fluorescente stof licht in de vorm van fotonen uit (lijkt mij wel maar just in case)?

ken jij een andere vorm van licht dan? 

3. Is fluorescentie een continu proces? Zolang de UV-lamp aanstaat? 

nee en "ja".

Voor elk atoom afzonderlijk: nee. Ploinkkk....., een foton wordt ingevangen en een elektron omhooggeschopt, en even (of soms ook véél)  later ploinkkk..... het valt weer terug en zendt daarbij weer een foton uit (met een voorspelbare golflengte afhankelijk van de terugval in energieniveau) . 

Voor de triljarden atomen die een flintertje fluorescerende stof vormen: "ja", dat zal "continu" fluoresceren, er zijn altijd wel atomen die ergens in dat proces van invangen en uitzenden zitten. Maar dat "continu" is afhankelijk van hoever je inzoomt. Dat mooie continue dunne schuine lijntje hieronder bestaat ook uit discrete pixeltjes:

continu.png

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mr.chemics

mr.chemics

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2014 - 12:35

Hallo,

Bedankt voor je snelle reactie!

1. nee, ik weet niet waarom hij een deel afgeeft aan warmte.

2. Huh, licht is toch een vorm van elektromagnetische straling er bestaan toch geen andere vormen? of bedoel je dat warmte zichtbaar waarneembaar is en op die manier een soort licht is? 

3. Nee, ik bedoel dat als bijvoorbeeld een uv lamp continu aan blijft staan het proces zich constant herhaalt.

alvast bedankt voor je antwoord, fluorescentie blijf ik een apart verschijnsel vinden.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2014 - 12:52

1) Bij fluorescentie zijn er vaak meer dan 2 energie-niveaus betrokken: je UV slingert een elektron naar een hogere energie, dan kruipt hij wat terug zonder daarbij straling uit te zenden (dat resulteert dan in warmte) en dan valt ie "boem" ineens een heel stuk omlaag onder uitzending van licht. Het eerste gebeurt heel vaak: als je een muur zwart verft wordt al het licht door de zwarte verf opgenomen en al die energie gaat "stralingsloos" weer verloren. Vandaar dat we fluorescentie toch als iets bijzonders kunnen zien.

2) Als je geen andere vorm van licht kent dan fotonen (Jan en ik ook niet), dan worden er dus fotonen uitgestraald als er licht wordt uitgezonden.

3) Dit heeft Jan al prima beantwoord.

mr.chemics

mr.chemics

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2014 - 14:47

Oke, super bedankt voor de goede uitleg!

3. ja sorry, ik zag  uitleg nummer 2 eerst niet staan.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2014 - 01:48

1) Bij fluorescentie zijn er vaak meer dan 2 energie-niveaus betrokken: je UV slingert een elektron naar een hogere energie, dan kruipt hij wat terug zonder daarbij straling uit te zenden (dat resulteert dan in warmte) en dan valt ie "boem" ineens een heel stuk omlaag onder uitzending van licht.

Dat 'terugkruipen' hoeft niet stralingsloos te zijn natuurlijk - het kan zijn dat er wel degelijk een foton wordt uitgestraald, maar dat dit foton infrarood is. Dat zou je warmte kunnen noemen, maar dat is niet altijd echt terecht. Een foton van zeg 1000 nm is niet direct 'warmte' in de zin van wat er van een zwarte straler rond kamertemperatuur zou komen. Voor het idee, de fotonen die je lichaam uitstraalt liggen eerder in de orde van 10.000 nm. Nu is alles onder zichtbaar licht en boven 300 GHz formeel inrarood, maar dit is een enorm stuk spectrum waar binnen je vaak duidelijk kunt onderscheiden of iets voorkomt uit blackbody radiation of bijv een uitgezonden foton in zo'n terugvalstap.
Victory through technology

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2014 - 05:02

Is fluorescentie met twee fotonen niet zo ongeveer de holy grail voor dit soort werk? Ik heb nog nooit gehoord dat dat echt is gelukt, zelfs in het infrarood!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures