Viscositeit en materiaal dat Yoghurt of honing afstoot

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Viscositeit en materiaal dat Yoghurt of honing afstoot

Goedemiddag!
 
Ik heb misschien een beetje een aparte vraag. Maar ik ben opzoek naar een materiaal dat Yoghurt of bijvoorbeeld honing (of een andere vloeistof met een hoge stroperigheid) afstoot. 
 
Net als bijvoorbeeld kwik, dat loopt ook over het algemeen zonder strepen van een materiaal af. Ik ben dus benieuwd of er een metaal of een coating is die je over een materiaal kan spuiten dat ervoor zorgt dat Yoghurt niet meer van die strepen achterlaat wanneer je het over het materiaal heen giet. 
 
Is dit mogelijk? 
 
Gr,
Sami

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Viscositeit en materiaal dat Yoghurt of honing afstoot

Dit is een heel moeilijke vraag, omdat je het over heel verschillende vloeistoffen hebt, en dat ook nog eens geen zuivere stoffen zijn.
 
Zuivere vloeistoffen kunnen worden ingedeeld in "polair" en "apolair". Water is polair, en olie is apolair.
 
Er zijn coatings die polaire stoffen afstoten, die heten ook wel "waterafstotend". Er bestaan ook coatings die apolaire stoffen afstoten. Er zijn tegenwoordig ook coatings die zowel olie als water afstoten; die worden bijvoorbeeld gebruikt op telefoonschermen. Maar hoe dit soort coatings reageren op mengsels als honing en yoghurt... geen idee.
 
Een vloeistof loopt als druppels van een oppervlak af als de moleculen in de vloeistof elkaar beter aantrekken dan dat ze door het oppervlak worden aangetrokken.

Berichten: 12.262

Re: Viscositeit en materiaal dat Yoghurt of honing afstoot

Ik zou het zoeken richting teflon, zeg maar anti-aanbak materiaal. Of het er daadwerkelijk 'afloopt' durf ik niet te zeggen, maar je krijgt het er in ieder geval met realtief weinig moeite vanaf.
Victory through technology

Reageer