Springen naar inhoud

Rendement berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Caitlin May

Caitlin May

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 18:51

Ik vraag me af hoe ik het rendement kan berekenen (theoretisch)

De molverhouding is 1:1:1 en het is een evenwichtsreactie.

Ik heb de theoretische opbrengst kunnen berekenen die in ondermaat aanwezig was(3 methylbutanol).

Deze was 4,3 gram=0,05 mol Nu vraag ik me af hoe ik met deze gegevens het rendement kan berekenen.

Het is een synthese practicum, waarbij 5,3ml(3 methylbutanol) met 11,5 ml(azijnzuur) gereageerd heeft en ik heb uiteindelijk 3,9 gram opgevangen. Aangezien ik uit moet gaan van het theoretische rendement en het niet 100% is(evw.reactie), weet ik niet hoe ik dit kan berekenen. 

Veranderd door Caitlin May, 26 mei 2014 - 19:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 19:48

Volgens mij is het ook bij evenwichten gewoon zo dat het 100% theoretische opbrengst is alsof je hem af laat lopen. Dus die 4,3. De praktische opbrengst is 3,9 gram. Dus het rendement is 3,9 van de 4,3... De redenen van een lager rendement kunnen veelvuldig zijn, oa: - ontsnappen stoffen - reactie nog niet klaar in de beschikbare tijd - evenwichten - nevenreacties - - Dus je ziet, ook evenwichten zijn een oorzaak van een lager rendement. Ik weet niet op welk niveau je deze vraag stelt, maar uit je vraagstelling lijkt dat je nog niet rekent met evenwichtsvoorwaarden. Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Caitlin May

Caitlin May

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 20:10

Hmm, dat begrijp ik maar als ik 3,9/4,3*100=91% is dit dan het theoretische rendement?

En als ik 3,9/4,3*85,8%(ivm zuiverheid, GC)=78%is dit dan het praktische rendement?

Maar kan je gewoon voor het berekenen van het theoretische rendement, de waarden gebruiken die je experimenteel hebt verkregen?

Veranderd door Caitlin May, 26 mei 2014 - 20:27

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 20:17

Volgens mij wel. Alhoewel ik totaal niet zie wat je aan het goochelen bent met de "zuiverheid" van een GC. Is dat niet eerder een nauwkeurigheid??? Dan hoort hij niet zo behandeld te worden..

Wdeb

Veranderd door Wdeb, 26 mei 2014 - 20:18

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Caitlin May

Caitlin May

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 20:25

De gesynthetiseerde stof is geinjecteerd in een GC en toen kreeg je een chromatogram daaruit met oppervlaktes. Vervolgens is de oppervlakte van de gesynthetiseerde stof/(opp.gesynthetitseerde stof+onzuiverheid)*100=85,8% Want dan weet je hoe zuiver de stof is?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 mei 2014 - 12:34

Even een stapje terug.

Je gaat uit van 5,3 ml = 4,293 g = 0,0487 mol 3-methyl-1-butanol. (niet te snel afronden)

Hoeveel mol ester kan hieruit ontstaan als 100% wordt omgezet? En hoeveel g ester is dat?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures