100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 72

100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Op een website is 100% zuivere bio-ethanol te koop voor sfeerhaarden.
 
Als dit echt 100% zuivere ethanol is, dan zou deze toch ook drinkbaar moeten zijn?
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Zou je wel zeggen. Ik vraag me 1) af of ze toch niet stiekem 96% alcohol bedoelen en 2) of ze wel aan de accijnswet voldoen.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Inderdaad, echter staat de 96% ook in t assortiment op hun website. Zie link:
 
http://www.goedvoormekaar.nl/bio-ethanol/bio-ethanol-100/5-liter-bio-ethanol-bioethanol-100-biobrandstof-brandstof.html
 
Quote van de site:
 
- is geproduceerd van 100% in Duitsland geteelde rogge
- is gegarandeerd 100% biologisch en 100% schoon
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

En da's dus bullshit. Voor een litertje 100% ethanol (dus niet gedenatureerd) mag je bij de meeste organische suppliers toch even €50,- aftikken.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Lijkt mij ook, misschien hebben ze  het uit Duitsland geïmporteerd ofzo.. 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 12.262

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Dit is, binnen de wet, absoluut onmogelijk. Op 1 liter zuivere alcohol (of pakweg 2.5 liter vodka) zit 17 euro accijns. Zo'n vat van 5 liter zou dus al 85 euro aan accijns moeten kosten, plus nog de kosten voor het product zelf (geen idee hoeveel dat moet zijn).

In duitsland is het accijnstarief op sterke drank lager, maar zeker niet zo laag dat je 5 liter 100% kunt verkopen voor 16 euro.

De enige manier om ethanol zonder accijns te verkopen aan consumenten is door die ondrinkbaar te maken door er giftige en onsmakelijke stoffen bij te mengen, zeg maar brandspiritus. Bij 100% ethanol is dat natuurlijk niet mogelijk gezien het percentage dan onder de 100 duikt.

De vraag is nu wat men hier aan het doen is: Accijns ontduiken, of iets anders verkopen dan wat erop staat. Het laatste lijkt me zeer zorgelijk: Volgens de beschrijving '100% ethanol' is het product voor consumptie geschikt, maar als er stiekem 5% methanol in zit om het te denatureren (wegens accijns) dan is het een dodelijk drankje. Eerlijkgezegd ben ik geneigd dit meteen door te geven aan de NVWA voordat er slachtoffers vallen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Nou, om dan de knoop maar door te hakken:
 
Nee, je kunt het niet drinken. In je link is de leverancier duidelijk te zien. Opzoeken op internet geeft de volgende site:
https://www.bioethanol-versand.de/biofair-ethanol-100-5-liter-1x5l/a-229/
 
Waarin het volgende kopje is opgenomen:
 
Bioethanol für Deko-Kamine ist immer vollvergällt. Unter dieser so genannten Denatu­rie­rung versteht man die »Genussunbrauchbarmachung« von Ethanol, indem ein minimaler Anteil von z.B. Bitterstoffen zugesetzt wird. Anderenfalls wäre die gesetzlich vorgeschrie­be­ne Branntweinsteuer zu entrichten (wie bei hochprozentigen Alkoholgetränken im Han­del)
NICHT für den menschlichen Verzehr geeignet!
 
Afhankelijk van hoe goed je Duits is, kun je dit begrijpen of je gooit het in Google translate:
Bio-ethanol voor decoratieve haarden is altijd vollvergällt. Onder deze zogenaamde denaturatie verwijst naar de "Genussunbrauchbarmachung" ethanol, met een minimale hoeveelheid bv. Bittere stoffen toegevoegd. Anders zou de wettelijke drank verschuldigde belasting (zoals in high-proof alcohol dranken in de winkels) zijn 
 
NIET geschikt voor menselijke consumptie!
 
 
Lijkt me een vrij duidelijk antwoord. NIET drinken dus (ook niet verdund in de cola).

 
Edit>> Het staat ook op de verpakking aangegeven trouwens: http://www.richter-chemie.de/Produkte/Ethanol/Bilder/Galleries/100-10l-2x.jpg
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 460

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Fuzzwood schreef: En da's dus bullshit. Voor een litertje 100% ethanol (dus niet gedenatureerd) mag je bij de meeste organische suppliers toch even €50,- aftikken.
 
Dat heeft niets met accijns te maken..  Op mijn werk gebruiken we ook 97% alcholol (3%) water en daar rust denk ik geen accijns op. Je kan ervoor vrijgesteld worden als je maar aantoont dat je het niet voor consumptie gebruikt. Labs/industrie zullen wel zijn vrijgesteld van accijns (zou ook wat zijn als je bv esters maakt met ethanol je daarvoor geen zuivere ethanol mag gebruiken.). Ethanol is ook niet duurder dan methanol
Het zit hem absoluut niet in het percentage. (additatieven als methanol wordt alleen gedaan voor consumenten om te voorkomen dat ze accijnzen omzeilen)
 
Het probleem van 100^% ethanol is dat het zeer onverstandig is dat voor consumptie te gebruiken. Met normale destillatie krijg je altijd een azeotrope met water waardoor je nooit verder komt dan 97%. Om naar de 100% te gaan moet je het water d.m.v. extratieve destillatie verwijderen. Hiervoor wordt meestal benzeen gebruikt. (azeotrope benzeen-water verwijder je de 3% water). Die benzeen wordt nooit 100% verwijderd. je 100% ethanol bevat waarschijnlijk nog wel enkele (honderden) ppm-en benzeen, niet gebruiken om te drinken dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Dan is het ook geen 100% zuivere ethanol :P
 
Denk trouwens dat het niet zo lastig is om de ethanol te scheiden van de bittere stofjes die ze erin hebben verwerkt.
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 460

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Soeplepel schreef: Dan is het ook geen 100% zuivere ethanol :P
 
Denk trouwens dat het niet zo lastig is om de ethanol te scheiden van de bittere stofjes die ze erin hebben verwerkt.
 
100% zuiver krijg je het nooit... Elke stof heeft bepaalde onzuiverheden in zich. Hoe zuiverder, hoe duurder. Ppm en zeker ppb niveau onzuiverheden zitten overal in. Bovendien als je de fles openmaakt heeft de ethanol al water aangetrokken en is het geen 100% meer ;)

Berichten: 12.262

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Op de nederlandse site is verder niet te zien of het geschikt is voor consumptie, maar goed, als het op de verpakking staat dan zal het zo zijn, en zit er toch iets denaturerends in.

Overigens kiest men bij denatureren wel voor stoffen die niet heel gemakkelijk te verwijderen zijn, bijvoorbeeld methanol, pyridine, een lichte oliefractie en dergelijke. Iets om het 'vies' te maken zit er ook wel in (iets bitters, vaak bitrex oid).

Iets dergelijks zou ook in die '100%' bioethanol moeten zitten om het accijnsvrij te mogen verkopen. Overigens kun je stellen dat '100%' slechts 'meer dan 99.5%' impliceert, wat een half procent ruimte laat voor additieven. Ik geloof echter niet dat 0.5% toevoeging voldoende is om het accijnsvrij te mogen verkopen.

Zou je er 0.5% methanol in mengen dan is het feitelijk nog wel drinkbaar (op lange termijn wellicht niet zo gezond, maar acuut geen probleem). Uiteraard kan er ook een beetje bitrex in zitten waardoor het qua smaak ondrinkbaar wordt, maar dat zou je weer zo gemakkelijk kunnen destilleren dat het niet effectief is om consumptie te voorkomen.

Ergens klopt hier dus iets niet - de vraag is en blijft wat er nou eigenlijk in die jerrycans zit.

Wat laboratoria etc betreft: die kunnen inderdaad ontheffing krijgen voor de accijns. De daar gebruikte ethanol (70, 96 of 100 procent) bevat in de eerste twee gevallen slechts water. Dit kan veilig gedronken worden, maar dat is uiteraard niet toegestaan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Volgens wat ik geleerd heb over significante cijfers betekent 100% dat het product meer dan 99.5% zuiver is. Een half procent bittere stoffen erin maakt het potentieel heel onprettig....

Berichten: 12.262

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Wel onprettig, maar niet direct giftig.

Overigens is de regelgeving daarin nogal vaag. Zo bestaat er bijv ook 'rum' waarin peper en zout is verwerkt voor gebruik in restaurantkeukens, die accijnsvrij verkrijgbaar is. Hoeveel peper en zou daar precies in zit weet ik niet, maar het lijkt me redelijk triviaal zoiets in 1 destillatie stap tot redelijk drinkbare alcohol te maken.

Mijn idee bij denaturatie was altijd dat het een ethanolhoudend mengsel ondrinkbaar maakt, maar er ook voor zorgt dat het met huis-tuin en keukenapparatuur niet op te zuiveren is tot een wel veilig drinkbaar product. Toevoeging van bijvoorbeeld methanol maakt dat lastig - in principe kun je dat er door distillatie wel uit krijgen, maar dan heb je minstens een kolom met een fors schotelgetal (en/of heel veel geduld) nodig.

De indicatie '100% (bio)ethanol' vind ik daarom toch wel gevaarlijk. Puur afgaande op die labeling zou je kunnen concluderen dat het drinken ervan veilig is, tenzij ze een serieus vergif is bijgemengd. Nu zou je wellicht denken dat niemand het in zn hoofd zou halen om brandstof voor tafelkachels te gaan drinken, maar de realiteit bewijst anders: er zijn gevallen bekend van (tamelijk kansloze, dakloze alcoholisten) die ethanol-rijke desinfectiegels uit dispensers wegwerkten. Hoewel niet direct giftig is de zeep daarin uiteraard niet prettig te verteren, maar dodelijk is het ook niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

De bittere stofjes lijken mij inderdaad niet giftig, het is alleen toegevoegd zodat de smaak zo ranzig is dat het vrijwel niet drinkbaar is. Volgensmij is het niet zo lastig om dit middels distillatie te scheiden. Methanol is overigens toch ook niet zo moeilijk om te scheiden van ethanol? Volgensmij verdampt methanol eerder dan ethanol.
 
Die 'alcoholisten' zouden deze bioethanol dan ook gewoon in capsules kunnen doen dan proeven de ranzige smaak niet, maar worden ze wel hartstikke dronken. 'Liquid alcohol caps':P
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 460

Re: 100% Bio-Ethanol drinkbaar?

Zodra je destillatie (=energie) moet toepassen is het toch al weinig rendabel te noemen zou ik zeggen. Voor 10 euro koop je bij de slijter een fles sterke drank waar je 2 dagen compleet van de kaart kan zijn. Als je echt moeite doet krijg je het er weluit, maar dat is ook niet het idee van denaturatie, daarmee maken ze het voor directe consumptie onaangenaam. Precies het doel om de simpele consument naar de slijter (en dus accijns) te sturen.

Reageer