Springen naar inhoud

Westgard multirule

• Log in om te kunnen reageren

vdslaur

vdslaur

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2014 - 21:00

Je krijgt bv. een run van 10 dagen (in de x-as) en dan in de y-as je standaarddeviaties en je mean. 

We beginnen telkens met de 12S-regel en gaan da zo verder tot de 10x regel (tenzij we reeds eerder tot de conclusie kwamen dat we ons proces moesten stoppen)

Nu vraag ik mij af: je start bij die eerste regel, is het hierbij de bedoeling dat je dus ook kijkt naar dag 1? Of is het zo dat in de volledige run (dus bij alle 10 de dagen) , je resultaat dat je elke dag bekwam niet buiten 1 standdaarddeviatie mag liggen.

Je gaat dus regel per regel af, maar moet je ook de run, resultaat per resultaat afgaan? Stel je ziet op dag 9 dat het resultaat buiten 1 standaarddeviatie ligt, is dit dan ook genoeg om te zeggen dat het proces te stoppen? 

"Physics is just not my thing. "

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2014 - 19:19

Als je dit in een schoolopgave krijgt geven ze je meteen een hele serie van 10 dagelijkse metingen, maar het proces is er voor bedoeld om elke dag dat je een meting doet onmiddellijk te weten of je meting nog wel goed verloopt. Het lijkt me dus dat je voor elke dag alle rules afloopt. Als je erachter komt dat je na 9 dagen moet stoppen, dan kan die 10e meting natuurlijk onder praktische omstandigheden nooit gemeten worden....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures