Springen naar inhoud

- - - - -

Visuele hersengebieden verwerken ook geluiden.

• Log in om te kunnen reageren

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2014 - 22:53

De visuele delen van het menselijk brein verwerken niet alleen beelden, maar ook geluiden. Dat melden Schotse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology. 

Bij hun experiment maakten de wetenschappers hersenscans van tien geblinddoekte proefpersonen die luisterden naar verschillende geluiden, zoals motorgeronk, een pratende mensenmassa of fluitende vogels. De visuele cortex van de deelnemers bleek sterk te reageren op de verschillende stimuli. Bij elk geluid vertoonde het hersendeel een unieke reactie, zo wezen de hersenscans uit. Volgens hoofdonderzoeker Lars Muckli van de Universiteit van Glasgow wordt dit soort hersenactiviteit in de visuele cortex waarschijnlijk aangewakkerd door de beelden die de geluiden oproepen.

visuele-hersengebieden-verwerken-ook-gel

Bron:

Lees verder op nu.nl

Klik hier voor het abstract van het onderzoek.

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2014 - 14:59

Blijft mooi; de hersenen.

Ook hoe bij jeuk niet alleen de sensorische cortex actief wordt, maar ook de motorische cortex waardoor het haast onmogelijk is om niet te krabben. Hardnekkige jeuk vinden veel mensen nog erger dan pijn.

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 519 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2014 - 15:52

Volgens hoofdonderzoeker Lars Muckli van de Universiteit van Glasgow wordt dit soort hersenactiviteit in de visuele cortex waarschijnlijk aangewakkerd door de beelden die de geluiden oproepen.

Dit lijkt me eerlijk gezegd niet echt een verassing. De geluiden die in het bericht staan omschreven zijn alledaagse geluiden, waarbij iedereen een bepaald beeld heeft. Als je die dan hoort terwijl je geen zichtbaar beeld hebt (je bent namelijk geblinddoekt), dan zullen de hersenen daarbij een beeld schetsen (zoals jij die kent). Ik vraag me af of hetzelfde gebeurt wanneer de personen ongewone (lees: onbekende) geluiden te horen krijgen.

Veranderd door Jeronimo, 29 mei 2014 - 20:51

"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2014 - 19:56

Het is inderdaad niet echt een verassing, maar dat is nu dan toch bevestigd.

Ik vraag me af of hetzelfde gebeurt wanneer de personen ongewone (lees: onbekende) geluiden te horen krijgen.

Ik ook :D.

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2014 - 00:56

Is het wel mogelijk om een onduidelijk geluid trachten te herkennen zonder dat je je er ook een beeld bij probeert te vormen?

Vroeger was er zo'n raad het geluid radiospelletje, en mij staat bij dat bij het piekeren over de bron allerhande beelden voorbijflitsten van mogelijke kandidaat bronnen.

Motus inter corpora relativus tantum est.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2014 - 11:32

Ik vermoed -maar dat is slechts speculatie- dat onbekende geluiden nog stimulerender werken dan bekende geluiden, omdat je inderdaad allemaal verschillende objecten naar boven haalt die wellicht het geluid zouden kunnen veroorzaken.

Bij het geluid van een paard denk je aan een paard en niet aan een hond en zie je dus een paard en geen hond. Bij een onbekend geluid, laten we zeggen een ambigu geluid zoals een brommende machine, dan zul je aan meer machines denken: is het nu een vaatwasser? een wasmachine? een droger? misschien zelfs een oven? etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures