Springen naar inhoud

Membraanfiltratie

• Log in om te kunnen reageren

bart_1133

bart_1133

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2014 - 09:08

Hoi,

Voor mij masterproef werk ik met membraanfiltraties (micro-, ultra- en nanofiltratie).

Op de verpakking van al mijn membranen staat:  "eens ze nat gemaakt zijn, moeten ze ALTIJD nat blijven."

Nu, waarom is dit? Nergens vind ik terug waarom dit zo moet.....(ook niet op de website van de membranen: Alfa Laval)

Je zou kunnen denken dat dan de moleculaire structuur veranderd ofzo.....MAAR de membranen worden droog geleverd....wat mij dan ook raar lijkt...

Iemand enig idee of suggestie waarom dit zo is? (eventueel gestaafd met een bron)

Zou een enorme hulp zijn!!

mvg

Bart

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2014 - 13:55

Ik vermoed dat dat is om te voorkomen dat residu opdroogt in het filter en daarmee verstopping veroorzaakt. Ook zou het kunnen dat de structuur echt veranderd als je het natmaakt, laat opdrogen, en vervolgens weer nat maakt. Bij iets simpels als een koffiefilter kun je dat ook niet 1000 keer nat maken, laten drogen, en weer gebruiken. Je zou er in 1 run echter wel 1000 koppen water doorheen kunnen filteren zonder dat het stuk gaat.
Victory through technology

bart_1133

bart_1133

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2014 - 16:50

hmm, dat is mogelijk. 

maar voor residu zou dat niet mogen, telkens na gebruik van de membranen gebeurt een grondige cleaning in place.

Kzou wel graag willen weten hoe die structuur zomaar kan veranderen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2014 - 16:57

Ik weet niet precies waar die filters van gemaakt zijn, maar het zou bijvoorbeeld een materiaal met een soort fijne vezeltjes kunnen zijn. Zolang het droog is blijven die netjes uit elkaar, en zolang het nat is ook, maar wanneer je het op laat drogen plakken ze aan elkaar oid.

Staat er wellicht ook specifiek iets bij dat je geen luchtbellen oid door de filters mag persen?

bart_1133

bart_1133

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2014 - 17:17

hmm dat zou wel kunnen.

En van luchtbellen niks, er mag wel geen tegendruk zijn langs de "achterzijde"

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 mei 2014 - 19:06

Misschien moet je het onder een andere hoek bekijken. Het filter kan loslaten van zijn drager als het opdroogt. En het loslaten van het membraan van zijn drager (het ding waar je het filter inklemt/tegenaandrukt) is dan ook de reden waarom je er geen teruggaande druk op mag zetten.

bart_1133

bart_1133

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2014 - 19:46

dat lijkt me goed mogelijk Fuzzwood!

thnx

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2014 - 02:44

Dat zou inderdaad ook kunnen.

Gaat het hier om dure filters, of meer om de categorie min of meer disposable, iets van een paar euro of tientjes dat je normaliter na gebruik gedurende een dag oid zou wegwerpen?

bart_1133

bart_1133

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2014 - 08:54

dure membranen :) Ik dacht iets van 150€ per pakje (wat ik toch veel vind :P)

ze zijn van Alfa Laval

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2014 - 14:05

Hoeveel gaan er in een pakje?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2014 - 14:50

Altijd 1 te weinig :lol:. Spreek uit ervaring hier.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2014 - 02:28

Yeah, dat is altijd zo ;)

Maar het maakt wel een verschil in constructie hoe lang zoiets moet mee gaan. Het doet me bijv denken aan kolommetjes die vetzuren binden en min of meer hetzelfde principe hebben als hplc kolommen. Groot verschil is echter dat die kolommen in 'spuitjes' bedoeld zijn om preparatief wat te extraheren en daarna weg te werpen, terwijl de hplc kolommen gemaakt zijn om jarenlang dienst te doen (al mogen ook die nooit droogvallen).

De constructie van die disposibles is over het algemeen niet zo best, maar wel goed genoeg om meermaals te kunnen gebruiken. In geval van vetzuur-bindende varianten kun je ze 'goed houden' door er voortdurend methanol in te laten staan. Raken ze eenmaal toch droog dan kun je ze het beste weggooien, de originele prestaties krijg je dan niet terug, ook niet door er langdurig methanol door te laten vloeien.

Vermoeddelijk is bij deze filters ook zoiets aan de hand: primair gemaakt op eenmalig gebruik, maar enkele malen te her-gebruiken door ze onder de juiste condities te bewaren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures