[wiskunde] Voorwaarde buigpunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Voorwaarde buigpunt

Hallo, 
 
De fundering voor een buigpunt ziet er als volgt uit:
 
"de grafiek van f een een buigpunt in a
 
a.s.a. 
 
f' bereikt een extremum in a en er is een raaklijn in a aan f. "
 
 
Dan komt nog een stelling die uit deze bovenstaande stelling volgt:
 
" Als f continu is in a en f" van teken verandert in a en er bestaat een raaklijn in a aan f:
 
Dan bestaat er een buigpunt in a. "
 
 
Nu de eerste stelling is de fundering en als we er eens naar kijken zegt men dat f' een extremum moet bereiken in a voor een buigpunt. 
Nu als we naar de voldoende voorwaarde van een relatief extremum kijken staat er :
Stelling:
Voldoende voorwaarden voor een relatief extremum:
Afbeelding
 
Als f' een relatief extremum moet bereiken in a, dan moet het f' ZIJN DIE CONTINU IS in a volgens de voldoende voorwaarde, EN NIET f !
 
 
 
 
Dus volgens mij zou dit moeten verandert worden: 
 
" Als f continu is in a en f" van teken verandert in a en er bestaat een raaklijn in a aan f:
 
Dan bestaat er een buigpunt in a. "
 
WORDT
 
" Als f ' continu is in a en f" van teken verandert in a en er bestaat een raaklijn in a aan f:
 
Dan bestaat er een buigpunt in a. "
 
 
 
 
Anders is er nog de mogelijkheid dat er misschien een stelling bestaat die zegt dat als f continu is in a, f' ook continu is in a. Dan zou de verwoording te begrijpen zijn. Kan iemand mij aub zeggen wat er aan de hand is?
 
 
Hartelijk bedankt!
 
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Voorwaarde buigpunt

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Voorwaarde buigpunt

Het is misschien verstandig de type buigpunten een voor een te bekijken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Voorwaarde buigpunt

wat ik mis in je vraag is de betekenis van de tweede afgeleide en die gelijk aan nul stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Voorwaarde buigpunt

Als f tweemaal afleidbaar is in a, dan is f en f' sowieso continu in a (differentieerbaarheid impliceert immers continuïteit). Die voorwaarde van continuïteit is dus niet nodig lijkt me, indien er al verwacht wordt dat de functie twee maal afleidbaar is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Voorwaarde buigpunt

Flisk schreef: Als f tweemaal afleidbaar is in a, dan is f en f' sowieso continu in a (differentieerbaarheid impliceert immers continuïteit). Die voorwaarde van continuïteit is dus niet nodig lijkt me, indien er al verwacht wordt dat de functie twee maal afleidbaar is.
Klopt helemaal.
 
(Als f' niet bestaat in a dan kan er nog steeds een buigpunt zijn)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Voorwaarde buigpunt

Natuurlijk in het geval dat er geen afgeleide bestaat, maar wel een raaklijn, is het wel zinnig om de voorwaarde f is continu te stellen. Neem bijvoorbeeld een functie die overal afleidbaar is, behalve in één punt waar de raaklijn verticaal is. Bekijk eens de grafiek van
\(y=\sqrt[3]{x}\)
:
cuberoot.JPG
cuberoot.JPG (16.58 KiB) 362 keer bekeken
Deze is overal continu, heeft overal een raaklijn, maar is niet afleidbaar in x=0. Wel veranderd de tweede afgeleide van teken rond x=0. Je zou kunnen zeggen dat er een buigpunt is in het punt x=0. Dit hangt dan eerder af van welke definitie je hanteert.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer