[biologie] Fotosynthese (Calvincyclus?)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Fotosynthese (Calvincyclus?)

Op dit moment gaan we met biologie wat dieper in op het onderwerp energie en daar hoort o.a. fotosynthese bij.

Vroeger hebben we geleerd dat 6 CO2 + 6 H2O + lichtenergie geeft C6H12O6 + 6 O2.

Nu heb ik geleerd dat de O-atomen van het water vóór het plaatsvinden van de reactie zich afsplitsen van de H-atomen, zodat er zuurstofmoleculen gevormd kunnen worden. Dit kun je aantonen door middel van het radioactief maken van de O-atomen in de watermoleculen. Maar als ik de reactie dan volg, dan klopt het aantal O-atomen niet. Namelijk: vóór de reactie zijn er 6 en na de reactie zijn er 12.

Nu staat er in m'n boek nog een variant van de fotosynthese, namelijk:

6 CO2 + 12 H2O + lichtenergie geeft C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O.

In dat geval zou het wel kloppen, maar worden er ook weer 6 watermoleculen gevormd. Waar komen die dan (precies) weer vandaan vraag ik me dan af.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fotosynthese (Calvincyclus?)

Als ik me niet vergis komen die uit de donkerreactie van de calvin cyclus. De algemene reactievergelijking daarvan is:
 
3 CO[sub]2[/sub] + 9 ATP + 6 NADPH + 6 H[sup]+[/sup] → C[sub]3[/sub]H[sub]6[/sub]O[sub]3[/sub]-phosphate + 9 ADP + 8 P[sub]i[/sub] + 6 NADP[sup]+[/sup] + 3 H[sub]2[/sub]O
 
en als je die maal 2 doet (om aan 6 CO2 te komen) vallen daar ook 6 H2O'tjes uit.
 
Het grootste probleem van die algemene vergelijking, vind ik, is als je in wat meer in detail gaat kijken ze de realiteit maar heel slecht weergeeft. Er gebeurt veel meer dan dat daar staat opgegeven en als er termen tegenover elkaar beginnen wegvallen die uit verschillende reacties komen wordt het al helemaal onoverzichtelijk. Persoonlijk hou ik die vergelijking ergens in m'n achterhoofd, maar ik kijk er niet te veel naar ;).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer