[biologie] Celrespiratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Celrespiratie

Hallo allemaal
 
 
Ik zit met een probleem bij celademhaling. In mijn cursus staan de volgende globale reacties.
 
Glycolyse:          Glucose + 2NAD+ + 2ADP + 2P ----> 2 pyrodruivenzuur + 2NADH,H+ + 2ATP + 2H2O
Decarboxylering van pyrodruivenzuur:        2 pyrodruivenzuur + 2NAD+ + 2CoA -----> 2 acetylCoA + 2 CO2 + 2NADH,H+
Krebscyclus:    2 acetylCoA + 6NAD+ + 2FAD + 2ADP + 2P + 6H2O -------> 2CoA + 6NADH,H+ + 2FADH2 + 2ATP + 4CO2
Oxidatieve fosforylering: 10NADH,H+ + 2FADH2 + 6O2 +  34ADP + 34P ------> 10 NAD+ + 2FAD + 34ATP + 12H2O
 
Als ik de reacties optel dan krijg ik deze:
 
Glucose + 6O2 + 6 H2O + 38ADP + 38P -----> 14H2O + 6CO2 + 38ATP
 
MAAR moet het niet dit zijn:
 
Glucose + 6O2 +  8H2O + 38ADP + 38P ------> 14H2O + 6CO2 + 38ATP
 
 
Waar zit de fout precies ? Ik denk zelf dat er bij de reactie van decarboxylatie van pyrodruivenzuur nog 2H2O bij moet maar ik twijfel...
 
 
Alvast bedankt voor alle helpende handen !
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Celrespiratie

Ik ben op dit moment nog bezig met dit onderwerp, dus eventuele foutjes kunnen aanwezig zijn.

 
Val232rio Cosemans schreef:Glycolyse:         

Glucose + 2NAD+ + 2ADP + 2P ----> 2 pyrodruivenzuur + 2NADH,H+ + 2ATP + 2H2O
Bijna goed. Ik zie dat je goed rekening hebt gehouden met de opbrengst van 4 ATP en het verlies van 2 ATP in de stappen van hexokinase en fosfofructokinase, met een netto opbrengst van 2 ATP. Er worden echter geen watermoleculen gevormd. Verder begrijp ik niet goed wat je met NADH,H+ bedoelt? Dit zou NADH moeten zijn. Er geldt namelijk 2 NAD+ + 4 e- + 2 H+ → 2 NADH.

De notatie van P is officieel volgens mij Pi, wat staat voor inorganic phosphate (anorganische fosfaatgroep), maar P is geloof ik ook prima.

In totaal is deze reactie dus: glucose + 2 NAD+ + 2 ADP + 2 Pi → 2 pyrodruivenzuur + 2 NADH + 2 ATP

 
Val232rio Cosemans schreef:Decarboxylering van pyrodruivenzuur:       

2 pyrodruivenzuur + 2NAD+ + 2CoA -----> 2 acetylCoA + 2 CO2 + 2NADH,H+
Deze is goed. Ik heb alleen weer moeite met de notatie NADH,H+.
Kan iemand bevestigen of die notatie klopt?

Verder geloof ik dat de officiële notatie van co-enzym A het volgende is: HSCoA. Maar CoA is ook goed.

In totaal is deze reactie dus: 2 pyrodruivenzuur + 2 CoA + 2 NAD+ → 2 acetyl-CoA + 2 NADH + 2 CO2.

 
Val232rio Cosemans schreef:Krebscyclus:    

2 acetylCoA + 6NAD+ + 2FAD + 2ADP + 2P + 6H2O -------> 2CoA + 6NADH,H+ + 2FADH2 + 2ATP + 4CO2
Correct.

In totaal is deze reactie dus: 2 acetyl-CoA + 6 H2O + 6 NAD+ + 2 FAD + 2 ADP + 2 Pi → 2 CoA + 6 NADH + 2 FADH2 + 2 ATP + 4 CO2.

 
Val232rio Cosemans schreef:Oxidatieve fosforylering:

10NADH,H+ + 2FADH2 + 6O2 +  34ADP + 34P ------> 10 NAD+ + 2FAD + 34ATP + 12H2O
Klopt ook.

In totaal is deze reactie dus: 10 NADH2 + 2 FADH2 + 34 ADP + 34 Pi + 6 O2 → 34 ATP + 12 H2O + 10 NAD+ + 2 FAD.

 
Val232rio Cosemans schreef:Als ik de reacties optel dan krijg ik deze:

 

Glucose + 6O2 + 6 H2O + 38ADP + 38P -----> 14H2O + 6CO2 + 38ATP

MAAR moet het niet dit zijn:

 

Glucose + 6O2 +  8H2O + 38ADP + 38P ------> 14H2O + 6CO2 + 38ATP
De totaalreactie van de aerobe dissimilatie van glucose is dus:

glucose + 6 O2 + 6 H2O + 38 ADP + 38 Pi → 6 CO2 + 6 H2O + 38 ATP.

 
Val232rio Cosemans schreef:Waar zit de fout precies ?
Je hebt ten onrechte 2 watermoleculen toegevoegd aan de glycolyse.

Daarnaast heb je een klein foutje gemaakt bij het tellen van de watermoleculen. Er gaan namelijk 6 watermoleculen in tijdens de citroenzuurcyclus (krebscyclus) en er komen 12 watermoleculen uit tijdens de oxidatieve fosforylering. Je moet in dat geval wel in de totaalreactie aangeven dat er 6 ingaan, maar in totaal komt er dus 12 - 6 = 6 uit. Zie je dat nu ook?

Maar een paar kleine foutjes dus.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Celrespiratie

Maar als we tijdens de glycolyse van 2-fosfoglyceraat naar 2-fosfoenolpyruvaat gaan worden er toch 2 watermoleculen vrijgezet, of niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Celrespiratie

Maar als we tijdens de glycolyse van 2-fosfoglyceraat naar 2-fosfoenolpyruvaat gaan worden er toch 2 watermoleculen vrijgezet, of niet ?
Die discussie is hier al eens eerder gevoerd: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/138058-water-in-cellulaire-ademhaling/

Overigens moet je van de totaalreactie nog 2 ATP aftrekken, want er zijn 2 ATP moleculen nodig om twee NADH moleculen (die door de glycolyse zijn ontstaan) te vervoeren van het cytoplasma naar de mitochondriën. Dan blijven er 36 ATP netto over.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Celrespiratie

Dus wat gebeurt er nou met die 2 H2O van uit de glycolyse ? Nemen deze nog deel aan de reactie ?
 
Bij de anaerobe ademhaling heb je toch ook eerst glycolyse. Toch zie ik geen 2H2O in de reactievergelijking van de alcoholische gisting staan.
 
Dus ik veronderstel dat er 2 H2O moet toegevoegd worden aan pyruvaat tijdens de decarboxylering om zo de gevormde 2 watermoleculen uit de glycolyse op te heffen.
 
Mensen raden mij aan om het vanbuiten te leren, maar ik wil het snappen !

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Celrespiratie

Mijn handboek zegt dat er in de 8e stap van de glycolyse (enolase) inderdaad 2 watermoleculen worden gevormd. Dit is de stap van glycerinezuur-2-fosfaat naar enolpyrodruivenzuur-2-fosfaat + 2 watermoleculen.

Wikipedia zegt over enolase het volgende:
Following the creation of the carbanion intermediate, the hydroxide on C3 is eliminated as water with the help of Glu211, and PEP is formed.
Hierbij staat PEP voor phosphoenolpyruvic acid, oftewel enolpyrodruivenzuur-2-fosfaat.

Ook in Binas tabel 68B staat dit.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer