[biologie] Genetica : stamboomanalyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Genetica : stamboomanalyse

Hallo iedereen,
 
Kan er iemand a.u.b. verifiëren of mijn antwoord op onderstaande vraag klopt:
 
Een autosomaal recessief kenmerk komt zowel bij Sara als Bert niet tot uiting komt maar wel bij de broer van Sara en de zus van Bert. Wat is de kans dat de kinderen van Sara en Bert dit kenmerk niet vertonen ?
 
Mijn antwoord is 17/64 , ik zal kort schetsen hoe ik vertrokken ben (als mijn antwoord niet klopt, zal ik mijn volledige redenering uitschrijven).
 
Aangezien Sara en Bart 't kenmerk niet vertonen zijn ze ofwel heterozygoot ofwel homozygoot . Om na te gaan hoe groot de kans is dat ze heterozygoot of homozygoot zijn, heb ik beredeneerd dat de ouders van Sara (en ook van Bart aangezien hun situatie symmetrisch is) volgende allelen samen 'brengen' : Rr en Rr  of Rr en rr , de kans op elke scenario is 0,5 (mag ik dit aannemen ?). Daarna heb ik voor Sara en Bart de kans berekend op de volgende 3 scenario's : beiden zijn homozygoot, beiden zijn heterozygoot of 1 is homozygoot en 1 is heterozygoot. Tot slot heb ik voor elke scenario de kans berekend dat hun kinderen 't kenmerk niet vertonen.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Genetica : stamboomanalyse

Is het niet zo dat wanneer er gesproken wordt van een kenmerk dat niet tot uiting komt, dat je dan het recessieve allel wel draagt maar dat je ook een dominant allel draagt?! In dat geval zouden Sara en Bert beide genotype Rr hebben.

De kans op elk scenario hoeft overigens niet per se 0,5 te zijn. Kun je ook verklaren waarom niet?

Als één van de ouders (Sara of Bert) homozygoot is (wat in dit geval genotype RR zou moeten zijn omdat ze het kenmerk niet tot uiting brengen) dan kunnen hun kinderen nooit het kenmerk vertonen, omdat het een recessief kenmerk betreft. Dit moet dus een genotype rr worden. Als dat dus niet kan, dan hoef je de kans niet eens te bereken. Weet je ook waarom niet?

 

Heb je toevallig ook een antwoord tot je beschikking?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 25

Re: Genetica : stamboomanalyse

Jeronimo schreef: Is het niet zo dat wanneer er gesproken wordt van een kenmerk dat niet tot uiting komt, dat je dan het recessieve allel wel draagt maar dat je ook een dominant allel draagt?! In dat geval zouden Sara en Bert beide genotype Rr hebben.

De kans op elk scenario hoeft overigens niet per se 0,5 te zijn. Kun je ook verklaren waarom niet?

Als één van de ouders (Sara of Bert) homozygoot is (wat in dit geval genotype RR zou moeten zijn omdat ze het kenmerk niet tot uiting brengen) dan kunnen hun kinderen nooit het kenmerk vertonen, omdat het een recessief kenmerk betreft. Dit moet dus een genotype rr worden. Als dat dus niet kan, dan hoef je de kans niet eens te bereken. Weet je ook waarom niet?

 

Heb je toevallig ook een antwoord tot je beschikking?
 
Oei, had wat aandachtiger moeten lezen. Sara en Bert moeten dus heterozygoot zijn. Dan moet ik niet eens kijken naar mogelijke genotypes van hun ouders, de genotypes van Sara en Bert samenbrengen geeft volgende mogelijkheden : RR, Rr, Rr en rr. De kans dat hun kinderen de ziekte niet hebben is dus 75% ?

Reageer