Berekenen draagbalk voor zolder

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Berekenen draagbalk voor zolder

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben al een uur aan het zoeken naar een antwoord op mijn vraag. En eerlijk gezegd kom ik ook niet wijs uit de verschillende onderwerpen. Ik ben namelijk een leek op dit gebied. Verbouwen kan ik wel alleen het berekenen laat te wensen over.

Mijn vraag is hoe ik kan berekenen welke soort balk en grootte ik moet gebruiken om een plafond met daarboven een berging voor spulletjes waar ik op kan lopen. Dacht aan underlayment 18 mm. Alleen de balken nog.

Heb berekeningen gezien, met uitkraging etc. maar dat heb ik helemaal niet en daar kom ik ook niet wijs uit.

Ruimte is 4,00 m. bij 2,65m. Balken worden in de in de breedterichting gelegd dus 2,65. Op hart op hartafstand van 50cm. Alleen hoe dik en welke soort? (Vuren?)

Daarbij de vraag balken in de muur vastmaken met een muurbeugel (en die muurbeugel moet die dan in de muur of mag die ook tegen de muur aan bevestigd worden) of aan een balk die dan aan de muur vastzit?

Ik hoop niet dat dit al ergens benoemd is anders mijn excuses. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes cerebrum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Je kunt dit gaan berekenen, maar ik heb in een boek eens een handige vuistregel gevonden voor houten balken waar een beloopbare vloer op ligt.
Balkafstand: 60 cm hart op hart.
Balkhoogte: 1/20 van de overspanning, dus in jouw geval 265/20=13 cm.
Balkbreedte: 1/3 van de hoogte, dus ongeveer 4 cm.
 
Als je niet precies de maat kan vinden, neem dan een iets grotere maat, dan zit je goed.
Verdere tip: ga eens kijken bij een sloopfirma, die verkopen vaak gebruikt hout voor een hele schappelijke prijs.

Berichten: 6

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Bedankt klazon!

Dan is de balk die ik wilde halen fsc mix 70% vuren geschuurd 75x200mm. voldoende.

Alleen de constructie zelf dan. Ik leg de balken op 50cm hartafstand ivm de gipsplaten die ik eronder schroef. Moet ik dan een balk aan de muur vastzetten en daar alle balken op vastzetten of kan ik de balken beter tegen de muur vastzetten (en zo ja hoe tegen de muur bevestigen? Met een raveelijzer in de muur of tegen de muur aan?)?

Groetjes cerebrum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Het mooiste is om de balken in de muur te leggen. Dan moet je voor elke balk een opening kappen. Als dat niet mogelijk is, of als je daar tegen opziet, dan is een balkdrager de aangewezen oplossing.Zoiets: http://www.breur.nl/gb-balkdrager-sv-75x200.html
Die zet je met een paar pluggen en houtdraadbouten tegen de muur.
Raveelijzers lijken daar op, maar daar zit nog een horizontale lip aan die op een andere balk komt te liggen. Maar die heb je in dit geval niet nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Uiteraard zonder garantie op juistheid van de resultaten maar hier kan je een rekentool vinden: http://www.houtinfobois.be/logiciel.php?id=87&sid=97&psrc=plancher/pl_cas.asp
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Die rekentool levert een balksectie op van 63x150 mm. Iets zwaarder dan wat uit mijn vuistregel komt. Maar cerebrum wil een iets zwaardere sectie gebruiken, dus dat is voldoende.

Berichten: 6

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Bedankt Klazon! En jhnbk bedankt die site heb ik ook al geprobeerd en kwam ook op een lichtere sectie. Alleen daar kan je de uitsparing niet op 0 zetten.

Klazon is 5 cm in de muur dan genoeg qua oplegging want het gaat immers om binnenmuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Reken eens uit wat de spanning op de muur is?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Spanning uitrekenen? Hoe doe ik dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Spanning is de kracht per vierkante cm in het oplegvlak van balk op muur.
Maar waarom zou je de insteekdiepte beperken tot 5 cm? Ik zou een sparing maken over de hele muurdikte van 10 cm.

Berichten: 6

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Alleen het probleem is dan dat de balken in de andere kamer bijna uit de muur komen.

Spanning berekenen is dus de de kopse kant van de balk opmeten in vierkante cm?

Berichten: 6

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

Openingen in de muur kappen geniet niet voor mij niet de voorkeur omdat ik dan het stucwerk aan de andere kant weer moet beschadigen. De vraag is alleen zijn balkdragers voldoende om het gewicht op te vangen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekenen draagbalk voor zolder

De balkdragers op zich hoogstwaarschijnlijk wel, de manier waarop je deze vastzet in de muur is dan het volgend probleem.
Alhoewel balkdragers zich op zich enkel als oplegpunt gedragen, komt er in de praktijk wel steeds een aanzienlijk moment op. (er is steeds wel meer dan 1 steunpunt).
Dan kom je met houtschroeven en pluggen tekort. Zeker als het snelbouwsteen betreft.
 
In de muur laten dragen, is wel degelijk de beste oplossing.

Reageer