SPSS vraag!

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

SPSS vraag!

Hoi allemaal,
 
Ik heb een vraagje over een analyse die ik moet uitvoeren. Ik wil een regressie analyse uitvoeren. Echter het probleem is dat ik drie condities heb. Ik zou hiervoor een dummy aan moeten maken maar dat betekent dat de gemiddelden van conditie 1 met de gemiddelde van conditie 2 en 3 worden vergeleken en dat kan eigenlijk niet. Daarom heb ik bedacht dat ik dan mijn data file moet splitten in een file met conditie 1 en conditie 2 en een file met conditie 1 en conditie 3. Hierna kan ik dan een dummy maken met conditie 1 en de andere conditie 0, heb ik geen missings en kan ik alsnog een regressie doen. 
 
En dan gaat het mis.. want hoe doe ik dat?
Ik dacht eerst via data --> sort cases --> sort by: conditie
En toen zei iemand dan moet je dit doen:
data --> select cases --> if condition is satisfied --> if: conditie = eq 1 (or 2 or 3) --> select: delete unselected cases   (Maar hoe voer ik deze stap correct invoeren?! En eq is equals toch? dus gewoon een = teken?)
 
Dit doe je dan drie keer zodat je drie files hebt met elk 1 conditie er in. Vervolgens kun je die samenvoegen omdat ze allemaal op dezelfde variabele zijn gesorteerd. (zorg dat je ze wel telkens onder een andere naam opslaat zodat je je oude file terug kun pakken). Betekent dit dan dat ik drie verschillende databestanden krijg?? Nee toch? Maar wat wordt er dan bedoeld met opslaan?

Dan moet je conditie 1 en 2 samen voegen: data --> merge files --> add cases --> selecteer de file van conditie 2 (als je in de file van conditie 1 hebt aangegeven dat je die wilt samen voegen met een andere) --> selecteer de variabelen die je in je nieuwe bestand wil door ze naar de andere kant te doen met het pijltje

Nu heb je dus een file met conditie 1 en 2 en een file met conditie 1 en 3. Vervolgens kun je hier met data --> select cases --> if condition is satisfied --> if: geslacht_kind eq 1 (of 2 voor meisje) --> vink aan: filter out unselected cases
 
Vervolgens zou ik de regressie analyse kunnen doen
 
Wie o wie kan mij hierbij helpen bij het doorlopen van deze stappen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: SPSS vraag!

Opmerking moderator

Verplaatst naar statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS vraag!

Als je drie condities hebt, dan moet je niet 1 maar 2 dummies aanmaken. Het aantal dummies is altijd het aantal categorieen in je variabele -1. Die twee dummies stop je in je regressie en dan kan je dat hele split-level verhaal vergeten.

Reageer