Snelheid of versnelling?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 234

Snelheid of versnelling?

Uit de transformaties van de relativiteitstheorie van Einstein kan ik opmaken dat tijdsdillatie optreed als functie van snelheid (v). Maar in een zwaartekrachtsveld treedt schijnbaar ook tijdsdillatie op, en dat is versnelling als ik het goed heb. Wat is het verschil of de overeenkomst tussen de twee?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Snelheid of versnelling?

In het eerste geval treedt tijdsdillitatie op als gevolg van snelheid, in het tweede geval vindt versnelling plaats als gevolg van in verschillend tempo lopende klokken (ik neem aan dat je daarmee tijsdillitatie bedoelt?) in een gravitatieveld.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Snelheid of versnelling?

Bedankt voor het antwoord. :) Helaas snap ik het verschil alleen nog steeds niet... :( Betreft het hier een verschillend principe, of zijn het twee uitingen van hetzelfde principe...??
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Snelheid of versnelling?

Het zijn twee verschillende principes: in twee raketten die zich t.o.v. elkaar met zeer grote snelheid snelheid voortbewegen zullen beide ruimtereizigers vaststellen dat in de andere raket de tijd langzamer gaat. Dit komt voort uit de aanname dat de lichtsnelheid voor iedere waarnemer gelijk moet zijn. Vandaar dat beide astronauten ook een ruimtecontractie in het andere schip waarnemen. Zo zal elk van beide astronauten constateren dat de lichtsnelheid in het andere schip c (de lichtsnelheid; waarom daarvoor de letter c gebruikt wordt is mij een raadsel) is.
In een gravitatieveld daarentegen tikken de klokken op verschillende hoogten in verschillend tempo. Hoe hoger je gaat des te sneller de klok tikt (de tijd is gekromd). Een massa in een gravitatieveld valt naar beneden omdat (voor langzaam bewegende objecten althans; bezitten ze een grote snelheid dan komt ook de kromming van de ruimte om de hoek kijken) het een baan wil volgen die de gespendeerde tijd tijdens de val zo groot mogelijk maakt en dat is (bijna) precies de baan die een object volgens Newton volgt, maar het mechanisme is heel anders.
Dus hoe lager je in een gravitatieveld komt des te groter de tijdsdillitatie, die een andere oorzaak heeft (de dillitatie (samen met de lengtecontractie) worden niet gebruikt om c gelijk te houden).
Je zou zelfs kunnen stellen dat in een gravitatieveld de lichtsnelheid veranderlijk is, aangezien een langzamer verlopende tijd samengaat met een langer stuk ruimte.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer