[scheikunde] Metaalbrand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Metaalbrand

Kan iemand mij nog eens volledig het principe van een metaalbrand uitleggen? Waarom je juist niet mag blussen met water, de reacties die optreden, veiligheidsmaatregelen, wat te doen indien er toch brand is?
 
Wat ik denk (bv. magnesiumbrand):
 
Magnesium brandt bij 2000 °C, en omdat dit zo heet brand kan het water splitsen
 
2 H2O  ->  2 H2  +  O2
 
Door frequente vrijzetting van waterstofgas kan er een explosie plaatsvinden. Door de enorme warmte ondergaat het waterstof en de zuurstof weer een reactie tot water . Er is enorm veel energie nodig om water in waterstof en zuurstof te splitsen, meer dan je terug krijgt wanneer je terug water vormt. Al deze overgebleven warmte gaat over op de omgeving

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Metaalbrand

Ik kan je slechts met een stukje van je vraag helpen.
 
Een alkalimetaal of aardalkalimetaal (zoals Mg) reageert zeer sterk exotherm met water, waardoor er veel warmte vrijkomt. Het blussen met water van een brand van zo'n alkalimetaal of aardalkalimetaal resulteert dus in het vrijzetten van nog meer warmte.
 
Als er een metaalbrand is, dien je een brandblusapparaat klasse D te gebruiken. Er wordt dan een soort poeder over de metaalbrand "gestrooid"/gespoten dat via negatieve katalyse zorgt voor het doven van de brand.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 12.262

Re: Metaalbrand

Poederblussers zijn altijd een lastige optie: ze blussen prima, maar vernietigen ook steevast hetgeen je wilt blussen. Als je een poederblusser gebruikt voor bijv een autobrand (prima geschikt blusmiddel) kun je die auto afschrijven, ongeacht hoeveel of weinig ervan afbrandt.

Bij een metaalbrand kun je afvragen of het uberhaupt zin heeft om deze blussen (of gewoon te laten uitbranden) gezien er na blussing toch niet echt meer iets te redden is. Ik kan me zo voorstellen dat de prioriteit dan ligt aan voorkomen van overslag na naastliggende panden en dergelijke.

Overigens zijn er wel geschikte blusmiddelen die niet zoveel schade aanrichten, bijvoorbeeld argon en halon blussers. Dan zijn in de regel echter geen brandblussers die aan de muur hangen, maar integrale systemen die bijv een compleet datacentrum vol zetten met inert gas als er een server rack in brand staat. Voordeel hiervan is dat de rest van de apparatuur gewoon in bedrijf kan blijven, al moeten mensen er wel een tijdje uit de buurt blijven wegens zuurstoftekort.
Victory through technology

Reageer