Onderzoek, engineering en innovatie in Nederland

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Onderzoek, engineering en innovatie in Nederland

Kan iemand me misschien helpen... Weet iemand enkele leuke tips en locaties en verhalen over onderzoek, engeneering en innovaties in Nederland? Waar is Nederland op dit moment innovatief en baanbrekend mee bezig. Het zijn items die gebruikt gaan worden voor een documentaire. Ben ervan overtuigd dat ik op dit forum wel juist zit om hier vragen over te stellen:)
 
Thx,
Jan.

Berichten: 242

Re: Onderzoek, engineering en innovatie in Nederland

Wat ik een interessant onderwerp vind is het ‘smart grid’ ofwel het slimme elektriciteitsnet. De essentie van het verhaal is lokaal opgewekte energie lokaal gebruiken. Het probleem is dat het huidige elektriciteitsnetwerk niet is ontworpen voor grootschalige teruglevering. Het is een kwestie van mensen motiveren lokale energie lokaal te gebruiken of honderden miljoenen investeren om het netwerk hier wel geschikt voor te maken (en dat geld is er niet). Een bijkomend voordeel is uiteraard dat op groene energie die lokaal opgewekt verbruikt is, geen transportverliezen zitten.
 
Als je het hebt over onderwerpen waar Nederland koploper in is, tja dan weet ik het niet zeker. Ik weet in ieder geval wel dat een paar jaar geleden een delegatie Japanners naar Nederland is gekomen om bij Enexis in de keuken te kijken over dit onderwerp. Je zou kunnen proberen contact op te nemen met Enexis voor een rondleiding/demonstratie (toen der tijd hadden ze een testopstelling in Zwolle en Breda). Het zou zo maar kunnen dat iemand van innovatie staat te springen om zijn verhaal te doen (dat was toen ik er met een paar medestudenten was in ieder geval wel).     
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer