verschil hybridisatie cathine en norefedrine orbitaalchemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

verschil hybridisatie cathine en norefedrine orbitaalchemie

Bij oxidatie van het molecuul cathinon ontstaan de 2 isomeren cathine en norefedrine. 
Het verschil zit dus in de OH binding, maar nu is mijn vraag:
 
Op welke manier verschilt het hybridisatie proces van de  isomeren, en welk gevolg heeft dit op de orbitalen waarin de elektronen voorkomen.
 
Ik denk wel te weten dat er een verschil in polariteit optreed door de ligging van het OH molecuul (bij cathine ligt deze dichter bij het neutraal geladen koolwaterstof, hierdoor neutraliseert het energie krachtveld van het molecuul) ??  help help..
 
cathine:
cathine.png
cathine.png (3.53 KiB) 422 keer bekeken
 
norefedrine : 
norefedrine.png
norefedrine.png (5.66 KiB) 422 keer bekeken
 
 
Hopelijk kan iemand me hierbij helpen!
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: verschil hybridisatie cathine en norefedrine orbitaalchemie

vanuit hybridisatie-oogpunt is er geen enkel verschil. De twee moleculen zijn wel stereo-isomeren en hebben dus andere eigenschappen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 9

Re: verschil hybridisatie cathine en norefedrine orbitaalchemie

Bedankt!
 
Wat alleen nog niet helemaal duidelijk is, er is een verschil in polariteit (cathine 16,87; norefedrine 16,98) 
Hoe ontstaat dit verschil? na mijn weten komt dit door de ligging van het OH molecuul, of klopt dat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: verschil hybridisatie cathine en norefedrine orbitaalchemie

dat is wat lastiger om uit te leggen (zeker voor zo'n klein verschil). De twee moleculen zijn, als ik mij niet vergis, diastereoisomeren en hebben dus andere fysische eigenschappen. Hun 3D-structuren zijn anders, wat dus zal leiden tot een verschil in dipoolmoment maar zoals ik al zei is dat wat moeilijk te verklaren voor zo'n klein verschil, en zo sterk gelijkaardige moleculen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 9

Re: verschil hybridisatie cathine en norefedrine orbitaalchemie

Oke, het is nu duidelijk genoeg  :D
 
super bedankt voor je hulp!

Reageer