Het biobrandstof/voedsel dilemma

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Het biobrandstof/voedsel dilemma

Het probleem: de fossiele brandstoffen raken op. Door dit tekort stijgen de prijzen enorm, dus ging men naar andere oplossingen op zoek. Hierbij kwamen ze uit op biobrandstof. Maar is dit ook echt de oplossing?
 
Biobrandstof is een verzamelnaam voor verschillende soorten brandstof die gemaakt worden uit biomassa. Biobrandstof is verdeeld over 3 generaties; tot de eerste generatie worden voedselgewassen gerekend, zoals maïs of graan. Bij de tweede generatie horen producten die niet direct concurreren met voedsel, zoals oneetbare gedeelten van voedselgewassen (stro, bietenblad), brandstofgewassen (wilg, olifantsgras) en afval (gebruikt frituurvet, etc.). Ten slotte heb je nog een derde generatie, die helemaal niet concurreert met voedsel, ook niet indirect. Deze generatie wordt gemaakt van algen. Men is hedendaags nog steeds bezig met het optimaliseren en het grootschalig maken van deze generatie.
 
Op papier klinkt het allemaal geweldig; dé oplossing van een heleboel problemen. Helaas is dit in het echt niet zo. Om biobrandstoffen te kunnen produceren, moet men extra veel regenwouden kappen om plantages te kunnen maken waar dan gewassen worden verbouwd, wat niet echt helpt bij het tegengaan van de CO2 uitstoot. Als op deze lappen grond, zoals verwacht, kunstmest wordt gebruikt, draagt ook dit alleen maar bij aan de overvloed van CO2. Hier komt het volgende probleem al tevoorschijn: de plantages waar louter de grondstoffen voor biobrandstoffen op verbouwd gaan worden liggen hoogstwaarschijnlijk in ontwikkelingslanden, wat nog meer honger en armoede kan veroorzaken. Niet alleen blijft er zo minder grond over om eetbaar voedsel op te kunnen produceren, maar door de toenemende vraag naar biobrandstoffen zullen de voedselprijzen stijgen, waardoor de armste delen van de bevolking minder tot geen voedsel meer zullen kunnen kopen.
 
Kortom, nog niet het beste alternatief dus. Wij zijn dan ook niet van mening dat ze dit project onmiddellijk grootschalig moeten maken. Wij vinden dat, zolang de fossiele voorraad nog strekt, men dit project nog eens goed onder handen moet nemen. Het idee spreekt ons erg aan, maar is nog niet goed genoeg uitgewerkt om te realiseren. Wij hopen dan ook dat dit in de toekomst een milieuvriendelijke uitkomst wordt.

Berichten: 12.262

Re: Het biobrandstof/voedsel dilemma

Dat klikt als een aardig betoog, maar wat verwacht je dat we er als forum precies mee gaan doen? Is er een vraag, wil je het ter discussie stellen, of wellicht weten of dit acceptabel is als antwoord voor huiswerk?
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Het biobrandstof/voedsel dilemma

Het was een opdracht voor ANW.
Had u ergens nog wat over op te merken? Is altijd welkom, alleen maar leerzaam.

Berichten: 12.262

Re: Het biobrandstof/voedsel dilemma

Ik weet niet wat de criteria zijn om hierop te scoren, dus dat maakt het lastig.

Wat me opvalt is dat nergens referenties/bronnen worden genoemd, terwijl er wel zaken als feit worden genoemd.

Ik zie bijvoorbeeld iets als:
Om biobrandstoffen te kunnen produceren, moet men extra veel regenwouden kappen om plantages te kunnen maken waar dan gewassen worden verbouwd, wat niet echt helpt bij het tegengaan van de CO2 uitstoot.
en vraag me af waarop dat exact gebaseerd is. Waarom zou het bijvoorbeeld extra CO2 uitstoot opleveren als je een regenwoud kapt en van het hout meubelen oid maakt die langdurig buiten de CO2 kringloop blijven? Terwijl je ondertussen pakweg een palmolie plantage kunt aanleggen die jaarlijks een forse hoeveelheid gefixeerde CO2 kan exporteren, terwijl het oorspronkelijke regenwoud slechts CO2 neutraal was?

Het is maar een voorbeeld, en ik ben natuurlijk niet degene die hier een cijfer voor moet geven. Wat dat zou worden is geheel afhankelijk van het nivo en de eisen, niet alleen van de tekst van het betoog.
Victory through technology

Reageer