Springen naar inhoud

Kristallen maken

• Log in om te kunnen reageren

kaylee_d

kaylee_d

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2014 - 14:15

Hallo iedereen,

Ik wil samen met mijn vriend kristallen gaan maken, Wij vragen ons alleen af, welke stoffen kunnen we hier voor gebruiken. We willen beginnen met onder andere aluin, suiker en zout. Daarna zouden we ook andere stoffen willen gebruiken. Wat zijn makkelijke middeltjes die we hiervoor kunnen gebruiken? We doen het gewoon in een woonhuis, niet in een lab, dus gevaarlijke stoffen zijn niet handig.

Groetjes,
Kaylee

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2014 - 01:57

Er zijn zoveel stoffen die kristallen vormen uit een (over)verzadigde oplossing. Een fraai voorbeeld vind ik altijd natriumacetaat, dat zodra je 1 kristalkern vormt een gehele oplossing vast kan maken. Hierbij komt aanzienlijk wat warmte vrij, en dit is dan ook de stof je de vindt in heatpacks met zo'n "klikdingetje" erin. De stof is verder tamelijk ongevaarlijk.
Victory through technology

kaylee_d

kaylee_d

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2014 - 08:44

dan ga ik ook kijken of dat lukt, Is dat ook met verhit demiwater (las overal of gedestilleerd of gedemineraliseerd water) of heb ik daar wat anders voor nodig? Verder, als je wilt dat het gekleurd wordt kan je dan gewoon "kleurstof" gebruiken of heb je er speciale voor nodig?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2014 - 13:02

Kleurstof toevoegen zal over het algemeen niet goed werken, die kristalliseert namelijk niet mee uit. Het kan wel zijn dat je wat insluitingen krijgt waardoor het kristal een beetje een tint krijgt.

Als je iets met een kleur wilt maken kun je beter een stof gebruiken waarvan de kristllen zelf een kleur hebben, bijvoorbeeld koper-2-chloride dat mooie blauwe kristallen geeft.

kaylee_d

kaylee_d

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2014 - 13:53

Oke. Koper-2-chloride was toch wel giftig of had ik dat verkeerd begrepen, aangezien koper een zware metaal is.

Verder heb ik nu het volgende lijstje met dingen die ik ga uitproberen:

zout

suiker

aluin

natriumacetaat

Verder heb ik alvast demi-water gekocht. gedistilleerd water kon ik niet vinden.

Waar kan je trouwens natriumacetaat kopen? gewoon een heatpack kapot knippen en dat gebruiken lijkt mij niet slim.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2014 - 13:58

Alle metaalzouten zijn vanaf een bepaalde hoeveelheid giftig. Ook NaCl; keukenzout. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de vruchten van dit specefieke werk ook daadwerkelijk gaat opeten. ;)

kaylee_d

kaylee_d

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2014 - 14:06

nee, niet opeten, met demi-water lijkt me dat sowieso al niet handig, aangezien je dat niet mag binnenkrijgen.

Maar als we dus gewoon voorzichtig doen kunnen we dat ook gewoon thuis maken?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2014 - 14:38

Waarom zou je geen demi-water mogen binnenkrijgen?

Dingen als koperchloride of aluin zijn natuurlijk niet bedoeld om naar binnen te werken. Ik zie geen probleem qua veiligheid als je het bijv over je handen krijgt (gewoon afspoelen!) of iets dergelijks.

kaylee_d

kaylee_d

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2014 - 14:41

Dat staat erop (niet voor consumptie en medische doeleinden). verder draag ik sowieso een veiligheidsbril en handsschoenen. dus dat zal wel goed komen. Zijn er ook nog andere stoffen die we kunnen gebruiken?

kaylee_d

kaylee_d

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2014 - 20:02

Ik en m'n vriend zijn vandaag begonnen. We hebben demi-water gekookt (bijna een liter) en aardig wat zout erin opgelost tot het bleef liggen. toen hadden we er een draadje ingehangen en nu staat het te wachten. Moeten we morgen het water opnieuw koken (de steen wel eruit halen) en er weer genoeg zout in doen of hoeft dit niet?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2014 - 20:05

Rustig laten hangen. Uit de oplossing verdampt langzaam wat water, en een equivalente hoeveelheid zout kristalliseert uit. Hopelijk op je draadje. Je moet alleen hopen dat er mooi 1 kristal op je draad wordt gevormd, en geen honderden op de wand. Schoon en stofvrij werken helpt daarbij.

Aluin en kaliumdiwaterstoffosfaat leveren vrij eenvoudig mooie kristallen op. Er zijn in speelgoedwinkels zelfs "kristalliseerexperimenten" te vinden die met kaliumdiwaterstoffosfaat werken.

Zout en suiker zijn lastiger.

Soda en kopersulfaat zijn een beetje lastig omdat de gevormde kristallen kunnen verweren ("uitdrogen") en daarbij minder mooi worden.

Google ook eens op "experiment crystal growth"

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juni 2014 - 01:44

Het is zeker een kwestie van geduld. Als je eenmaal een verzadigde oplossing hebt werkt het meestal het beste om daar vooral vanaf te blijven.

Als je aan de gang gaat met iets als keukenzout kun je evt een korrel zout nemen als kristallisatiekern, eventueel in een draadje geknoopt of iets dergelijks.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures