Doorbuiging eenzijdig ingeklemde acrylaat plaat, bereken dikte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Doorbuiging eenzijdig ingeklemde acrylaat plaat, bereken dikte

Als terras (balkon) afscheiding wil ik in een U profiel -eenzijdig ingeklemd- Acrylaat platen bevestigen, ingeklemd 15 cm, zicht 100 cm. U-profiel voor de toepassing is in de handel verkrijgbaar bij toepassing glas.
Van deze toepassing in glas zijn veel voorbeelden te vinden echter met Acrylaat niet.
 
De vragen zijn hoe dik moet het acrylaat zijn bij de volgende eisen:
- een windbelasting gebied II (nl),
- stootbelasting
- lijnbelasting
- puntbelasting
  in een folder hekwerken onder Balusters kwam ik de volgende waarden tegen
- een gelijkmatig verdeelde belasting bovenkant 0.5 Kn
- punt last 1 Kn
 
Gelet dat acrylaat 25x sterker is dan glas lijkt mij de bij glas gehanteerde zandzak- of kogelslinger proef niet nodig.
 
Wie heeft wat voorbeelden, vuistregels, mijn kennis over opgelegde-, eenzijdig ingeklemde balken e.d. reikt.
 
Henri W.

Berichten: 863

Re: Doorbuiging eenzijdig ingeklemde acrylaat plaat, bereken dikte

Ik zou niet zomaar van uitgaan dat kunstof in deze toepassing beter functioneert dan glas
de buigstijfheid van glas is veel hoger .
die 25* is volgens mij overigens bij een gelijk gewicht
 
De belasting hangt af van het soort gebouw je vind de juiste waarde in de NB NEN1991-1 
persoonlijk zou ik gewoon voor gelaagd glas gaan.
dat is ongeveer een factor 100 kras vaster en verkleurd en verouderd ook niet onder invloed van de zon
 
 
.

Berichten: 5

Re: Doorbuiging eenzijdig ingeklemde acrylaat plaat, bereken dikte

boertje125 schreef: Ik zou niet zomaar van uitgaan dat kunstof in deze toepassing beter functioneert dan glas
de buigstijfheid van glas is veel hoger .
die 25* is volgens mij overigens bij een gelijk gewicht
 
De belasting hangt af van het soort gebouw je vind de juiste waarde in de NB NEN1991-1 
persoonlijk zou ik gewoon voor gelaagd glas gaan.
dat is ongeveer een factor 100 kras vaster en verkleurd en verouderd ook niet onder invloed van de zon
Hallo,
 
Bedankt voor je reactie.
 
Ik pas bewust kunststof toe i.v.m. het totaal gewicht van de constructie.

Reageer