Springen naar inhoud

Programmeren met vectoren

• Log in om te kunnen reageren

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2014 - 15:30

Ik ben bekend met Matlab, waarin het eenvoudig is om met vectoren en matrices te rekenen. Dit is erg handig, maar Matlab is erg duur, en die heb ik dus niet ter beschikking.

Ook R is een taal waarin je eenvoudig vectoren en matrices kunt manipuleren. Echter vind ik de syntax van R vrij lastig om grotere, gestructureerde code mee te schrijven (zoals met bijvoorbeeld C# wel eenvoudig is). Indien iemand goede voorbeelden van grote R programma's heeft, dan word ik hiervan graag op de hoogte gesteld.

Ik gooi deze topic echter over een andere boeg. Is er nog een taal die makkelijk en efficiënt met vectoren en matrices om kan gaan, gratis is en geschikt is om wat geavanceerdere algoritmes in te ontwikkelen? Wat zijn de eventuele nadelen van zulk een taal?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2014 - 15:52

Het standaardantwoord is python met de numpy en scipy bibliotheken. (matplotlib voor het visualiseren)

Ik ken geen machine-learners en data-miners meer die het zonder doen.

Python is gratis, in numpy is het een eitje om met matricen en vectoren te werken (op een manier die vergelijkbaar is met matlab, waarop het geïnspireerd is en waarvan het ooit hoopt een kopie te worden), het is een complete programmeertaal waardoor je alles kan, moest je het ooit willen, moeilijke visualisaties zijn perfect mogelijk (zie bijlage voor een plotje dat ik dit weekend gemaakt heb). belgium.png

Ooit heeft iemand me overtuigd om python te leren door te zeggen: "python is de tweede beste taal in alles". Ik heb hem nog geen ongelijk kunnen geven. Alles wat ik er al mee wilde doen, was zeer doenbaar, ook al was er een alternatief dat voor dat scenario misschien net iets beter was.

Het grootste nadeel is dat het niet echt geschikt is voor echt grote projecten. Het is geschreven om meer voor single-programmer projecten gebruikt te worden, waardoor het erg flexibel is en je de raarste stoten kan uithalen als je dat wil. Maar in grote projecten (>10 programmeurs) wil je dat net niet. Bij hackers en knutselaar is het in ieder geval de populairste taal ondertussen.

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2014 - 16:30

Ook te vermelden: GNU Octave, Scilab, Freemat, Spyder: http://askubuntu.com...ives-for-matlab

Ikzelf werk zeer veel met Octave en Scipy+Numpy. Voordeel van de laatste is dat het met python is wat meer flexibiliteit toelaat dan matlab en zijn varianten.

Veranderd door jhnbk, 03 juni 2014 - 16:30

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2014 - 08:24

Ik ben al een beetje bekend met Python, dus zal me eens verdiepen in de Scipy en Numpy bibliotheken. Ik vind Python code al een stuk gestructureerder op te stellen dan R code. Ik ben niet van plan om met 10 developers te gaan knutselen, maar bij R raakte ik in mijn eentje na twee dagen programmeren al de weg kwijt in mijn eigen code. Bedankt voor het meedenken!

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2014 - 13:43

Ik ben al een beetje bekend met Python, dus zal me eens verdiepen in de Scipy en Numpy bibliotheken. Ik vind Python code al een stuk gestructureerder op te stellen dan R code. Ik ben niet van plan om met 10 developers te gaan knutselen, maar bij R raakte ik in mijn eentje na twee dagen programmeren al de weg kwijt in mijn eigen code. Bedankt voor het meedenken!

Oh, wat ook een beetje een nadeel is, is dat de documentatie niet altijd 100% is in vergelijking met matlab. In het begin zal het misschien wennen worden.

Zeker hiermee beginnen voor matrices en vectoren! http://wiki.scipy.or..._NumPy_Tutorial

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures