Geneesmiddelen tegen urineretentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Geneesmiddelen tegen urineretentie

Hallo iedereen,
 
Ik zoek me suf op volgende vraag:
 
Welke 3 medicatiegroepen kunnen tegen urineretentie gebruikt worden:
 
a-sympahicomimmetica
a-sympathicolytica
b-sympathicomimmetica
b-sympathicolytica
cholinergica
anti-cholinergica.
 
Het enige waar ik 100% zeker van ben is de cholinergica. Maar ik twijfel over de andere 2 mogelijkheden.
 
Kan iemand me ajb helpen? Ik begrijp dat sympathicomimmetica een orthosympathisch effect induceren enz, maar ik weet gewoon echt niet hoe het zit met de alfa en betareceptoren. De alfa-receptoren zitten in de blaashals, de beta in de blaaswand.
 
Iemand een idee?
 
Thanks!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geneesmiddelen tegen urineretentie

Ik zie praktisch alleen maar 'synoniemen', dus als je 1 zeker weet, weet je de andere 2 ook.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Geneesmiddelen tegen urineretentie

Hoi,
 
Ja maar de blaashals (dus de alfa receptoren) moeten relaxeren, dus geïnhibeerd worden, want anders gaat de sfincter dicht en kan de urine er niet uit. De blaaswand moet dan weer geëxciteerd worden want die moet de urine eruit duwen. Ik ben gewoon helemaal in de war door een reeks andere vragen en een hele cursus farmaco.. Ik kan echt niet meer helder nadenken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geneesmiddelen tegen urineretentie

Ja, precies, dus a-sympathicolytica. Dat heb je zelf eigenlijk al bedacht. Dat is nummer 2.
 
Vandaar dat alfa-blokkers worden voorgeschreven bij retentie zoals tamsulosine: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tamsulosine
 
Welke van onderstaande geeft nog meer relaxatie van de gladde spieren?
 
b-sympathicolytica of
b-sympathicomimmetica?
 
Dan heb je nummer 3.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Geneesmiddelen tegen urineretentie

Als ik denk aan sympathicomimmetica, denk ik aan relaxatie van de bronchiën bvb. bij astma-patiënten, dus... zijn het de B-sympathicomimmetica die ik nodig heb? Of leg ik nu de verkeerde link?

Berichten: 6

Re: Geneesmiddelen tegen urineretentie

Correctie, even in de war, de B-receptoren moeten juist samentrekken ipv relaxeren, dus is het antwoord B-sympathicolytica

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geneesmiddelen tegen urineretentie

Receptoren kunnen niet samentrekken ;)

Maar nee, stimulatie van bèta 2-receptoren geeft relaxatie van het gladde spierweefsel, dus het antwoord moet zijn: b-sympathicomimetica.

1ste ingeving is vaak de juiste ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Geneesmiddelen tegen urineretentie

Achzo, zie je, helemaal in de war! Dan klopt mijn eerste gedacht inderdaad. Heel erg bedankt voor de uitleg!

Reageer