[Excel 2007] cellen met dubbele voorwaardelijke opmaak

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 242

[Excel 2007] cellen met dubbele voorwaardelijke opmaak

Ik heb een vraagje over Excel (2007).
 
Ook al zijn er verschillende soortgelijke topics over dit onderwerp, antwoord op mijn vraag kon ik niet terug vinden op internet en eerdere topics.
Ik heb een x aantal cellen in verschillende kolommen en rijen waar ik voorwaardelijke opmaak op wil toepassen.
 
Wat ik wil is het volgende:
ALS ‘vergelijking 1’ groter is dan 0,005 dan cel kleur oranje, als dit niet zo is dan ALS ‘vergelijking 2’ groter is dan 0,005 dan cel kleur groen, als beide niet voldoen dan behoud de cel zijn standaard opmaak.  Beide vergelijkingen kunnen True zijn echter heeft de opmaak van vergelijking 1 voorrang. De vergelijkingen zijn per cel afhankelijk van de rij waar de cel in staat. De vergelijking heeft geen direct verband met de uitkomst van de formule die in de cel staat.
 
 
 
=IF(EXP(-A16/$C$9)>0,005;2;IF(EXP(-A16/$C$10)>0,005;1;0))
 
Zorgt ervoor dat ik een 2, 1 of 0 kan weergeven in andere cellen, dat werkt. Hoe ik vanaf dit punt verder moet weet ik niet. Belangrijk is wel dat elke rij een andere vergelijking heeft zie –A16/$C$9 en –A16/$C$10.
 
Je hoeft dit niet voor mij uit te werken als het heel complex wordt, vertel dan maar in welke richting ik moet zoeken en dan doe ik de uitwerking uiteraard gewoon zelf.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 301

Re: [Excel 2007] cellen met dubbele voorwaardelijke opmaak

Als je eerst de voorwaarde voor vergelijking 1 toepast en daarna de voorwaarde voor vergelijking 2, dan zou het moeten werken...

Of zit je met het probleem dat je het bovenstaande wilt uitvoeren op meerdere cellen/rijen?
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 242

Re: [Excel 2007] cellen met dubbele voorwaardelijke opmaak

De range is van B16 t/m F124. De vergelijking varieert per rij c.q. B16 t/m F 16 is EXP(-A16/$C$9) voor B17 t/m F17 is het EXP(-A16/$C$9) etc etc.
Jou oplossing werkt misschien wel maar dit zou betekenen dat ik (124-16)*2=216 opmaak regels moet toevoegen (op dit moment, er zal nog een uitbreiding plaats vinden).    
Ik ben momenteel bezig met VBA hier zal het wel mee moeten kunnen denk ik.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 301

Re: [Excel 2007] cellen met dubbele voorwaardelijke opmaak

Ik had al zo'n vermoeden dat het niet zo simpel was, waarom denk je dat ik vroeg of je het op meerdere cellen/rijen moet toepassen ;)

Probeer het volgende eens voor meerdere rijen:

Voer de voorwaarden in voor de eerste rij en haal de "$" tekens weg als je de voorwaarden invoert.

Kopieer daarna de rij met voorwaarden> Selecteer de overige rijen > Speciaal plakken(Paste special) > Opmaak(Formats).

Zo voer ik het vaak uit als ik voor meerdere rijen/kolommen een voorwaardelijke opmaak moet gebruiken :)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 242

Re: [Excel 2007] cellen met dubbele voorwaardelijke opmaak

Oe het werkt!
Het is uiteindelijk het volgende geworden:
 
Regel 1
EXP(-$A16/$C$9)>0,005
Regel 2
EXP(-$A16/$C$10)>0,005
 
En dan jou special paste.
 
Moest wel even via ‘manage rules’ zeggen dat regel 1 voorrang heeft (als je eerst regel 1 en dan regel 2 invoert krijgt regel 2 voorrang).
 
Thanks bro!  
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 301

Re: [Excel 2007] cellen met dubbele voorwaardelijke opmaak

Mooi dat het werkt :)

Ik zie in mijn testje dat de prioriteiten inderdaad worden omgedraaid #-o.

Zelf gebruik ik niet zo vaak overlappende voorwaarden, wist alleen dat de volgorde belangrijk was.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer