Springen naar inhoud

Systeembord stoplicht

• Log in om te kunnen reageren

Rachel B

Rachel B

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 11:26

Hallo allemaal,

Ik wil een stoplicht ontwerpen op een systeembord (of meerdere).

Als de auto over de drukschakelaar rijdt, dan begint rood (LED1) te branden voor 10 seconden. Vervolgens springt hij op groen (LED2) voor 8 seconden, en daarna gaat hij naar oranje (LED3) voor 4 seconden. Na die 4 seconden springt hij weer op rood, en dat zou dan zo verder moeten gaan.

Ik kom niet echt ver, kan iemand mij helpen? Dat zou echt geweldig zijn.

Rachel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 11:37

Wat krijg je wel voor elkaar en hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Wat heb je (tevergeefs) geprobeerd om het systeem werkend te krijgen?

Heb je een programma om dit digitaal thuis te proberen? (Deze zijn in ieder geval te vinden als je het niet hebt).

HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Rachel B

Rachel B

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 11:48

Inplaats van een drukschakelaar wil ik het doen met twee sensoren. Dit is wat ik nu heb.

Alvast bedankt! 

Rachel

Bijgevoegde miniaturen

• Systeembord 1.png
  • Systeembord 2.png

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 12:10

Ik zal vanavond eens je schakeling simuleren om te kijken waar het fout gaat (heb ik nu geen tijd voor) want het is toch te lang geleden dat ik met zon bord gewerkt heb. Dus even geduld of iemand anders moet je verder kunnen helpen.

Rachel B

Rachel B

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 12:28

Dat zou top zijn! Als het vanavond lukt, dan ben je echt mijn held! Het zou nogmaals echt geweldig zijn!

Alvast bedankt,

Rachel

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 20:48

Dat zou top zijn! Als het vanavond lukt, dan ben je echt mijn held! Het zou nogmaals echt geweldig zijn!

Alvast bedankt,

Rachel

Hallo allemaal,

Ik wil een stoplicht ontwerpen op een systeembord (of meerdere).

Als de auto over de drukschakelaar rijdt, dan begint rood (LED1) te branden voor 10 seconden. Vervolgens springt hij op groen (LED2) voor 8 seconden, en daarna gaat hij naar oranje (LED3) voor 4 seconden. Na die 4 seconden springt hij weer op rood, en dat zou dan zo verder moeten gaan.

Ik kom niet echt ver, kan iemand mij helpen? Dat zou echt geweldig zijn.

Rachel

Hallo Rachel,

ik heb je schakeling niet helemaal geanalyseerd, maar bij het eerste bekijken, 2 opmerkingen. De 2 sensoren lopen naar een EN poort, dat betekent dat de uitgang pas hoog zal worden als _beide_ sensoren bediend worden. Is dat de bedoeling ?

Ten tweede, de a/u ingang van de allerlaatste teller ligt open. Het zou kunnen dat dat een logisch hoog niveau geeft, maar zeker is het niet, dus beter die tel-activatie ingang op een gedefinieerd niveau leggen, hetzij hoog, hetzij laag, hetzij aangestuurd door een logische poort indien nodig. (zelfde opmerking voor de teller helemaal onderaan in je schema trouwens, ook een open a/u ingang)

Veranderd door dannypje, 04 juni 2014 - 20:51

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Rachel B

Rachel B

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 21:20

Ja, het gaat hierbij om twee sensoren die beide aan moeten gaan om het systeem te laten werken. En gelijk heb je, ik probeerde wat uit zonder succes, ze liggen inderdaad open. Ik wist niet hoe ik verder moest. 

Alvast bedankt voor het helpen! Dat waardeer ik enorm

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2014 - 08:07

Je zegt in je eerste post dat je het wil ontwerpen op een systeembord (of meerdere). Dit soort opdrachten zijn altijd te volbrengen maar de truc is natuurlijk om zo min mogelijk componenten te gebruiken. Zijn er eisen opgelegd i.v.m. welke modules je hoe vaak mag gebruiken? Als je digitaal werkt is het namelijk nogal makkelijk om bijvoorbeeld gewoon een aantal pulsentellers te pakken en elk licht afzonderlijk te behandelen en op het einde een ‘master reset’ te gebruiken voor alle geheugencellen en pulsentellers. Volgens mij moet het in ieder geval met 4 pulsentellers te doen zijn, dit heb ik echter niet kunnen simuleren gistere wegens (positieve) privéredenen.

Heb er maar een half uurtje aan kunnen werken inclusief het downloaden van een goede simulatieomgeving. Ik moet er ook bij vermelden dat het voor mij een jaar of 6, 7 geleden is dat ik met een systeembord iets gemaakt hebt en sinds dien veel programmeren heb gehad. Echter is programmeren toch wel een stuk makkelijker vanwege de beperkingen van het systeembord en de extra mogelijkheden van het programmeren :D

Ik kan je als tip geven dat het vaak helpt om je stappen op papier uit te schrijven. Tijdens deze ‘schrijffase’ bepaal je de structuur van je ontwerp (bij programmeren op het HBO is dit een verplichte stap).

Voorbeeld:

Ruststand           Led rood AAN

Led groen UIT

Led Oranje UIT

*start*

Wacht 10 seconde

Etc etc.

Dit is een sequentiële aanpak (de fases worden stap voor stap afgehandeld). De optie waar ik het over had met elk licht afzonderlijk behandelen is de parallelle aanpak (alle stappen starten op hetzelfde moment en lopen parallel).  

Vanavond heb ik ook weinig tijd omdat het weer mijn beurt is om naar de bloedbank te gaan :P Wanneer moet je de opdracht af hebben? Ik kan je wel verder helpen ik ben alleen niet goed genoeg om zonder simulatie te zien waar het fout gaat of hoe het wel zou kunnen. In het weekend heb ik tijd zat om er even voor te gaan zitten als het echter haast heeft kan misschien iemand anders van dit forum het oppakken.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures