Entropie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Entropie

Neemt het aantal microtoestanden toe of af bij de vorming van aminozuren uit verschillende elementen en bliksem? (Miller-Urey experiment)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Entropie

Ik zou denken:

 

Hoe groter het aantal microtoestanden is dat behoort bij een bepaalde macrotoestand, hoe groter de kans op die bepaalde macrotoestand is. Aannemend dat de macrotoestand na het experiment een minder waarschijnlijke is, moet dan het aantal microtoestanden dat behoort bij deze minder waarschijnlijke macrotoestand lager zijn. 

 

De entopie in het niet gesloten subsysteem neemt dan af, en de ordening neemt toe. Maar de totale entropie (er wordt energie uitgewisseld met de omgeving/het heelal) neemt conform de Tweede Wet toe.

Berichten: 3

Re: Entropie

De totale entropie moet toch altijd toenemen? Dus het kan helemaal niet afnemen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Entropie

Ja natuurlijk. Domme typo. Ik verander het nog even.

Berichten: 6

Re: Entropie

Ik breek mijn hoofd ook al een tijdje over dit onderwerp, even op een rijtje:
 
In het Miller-Urey experiment worden organische stoffen omgezet in grotere moleculen, waardoor het aantal microtoestanden van het 'systeem', hier gedefinieerd als de oersoep, afneemt. De entropie van het systeem dus ook.
 
De tweede wet vd Thermodynamica stelt dat de totale entropie altijd toeneemt, dus zou de entropie van de omgeving sterker toe moeten nemen, dan de entropie van het systeem afneemt. 
 
Mijn vraag is de volgende: Kun je nu concluderen dat de reacties die ten grondslag liggen aan de vorming van de aminozuren netto exotherm zijn? Deze warmte verlaat het systeem en komt terecht in de omgeving, waar het de entropie verhoogt. Dus de energie die je in het systeem steekt, in de vorm van elektrisch of warmte, kan niet de verklaring zijn voor het spontane verloop van het proces. 
 
Of moet je de oersoep als een geïsoleerd systeem beschouwen? Dan geldt de 2e wet voor dit systeem en is de toegevoegde energie nodig om het verlies aan entropie goed te maken. In dit geval mogen de reacties ook endotherm zijn. Toch?
 
Verwarrend...wie helpt? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Entropie

Het is net zo verwarrend als je het zelf wil maken.
 
In het Miller-experiment wordt continu energie het systeem ingebracht, gezien de elektrische ontladingen. Die energie komt er ook weer een keer uit, in de vorm van warmte. De entropie is dan toegenomen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer