Springen naar inhoud

oppervlakte berekenen...


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Rick Buitenhuis

    Rick Buitenhuis


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2014 - 21:24

Goedeavond forumleden,

 

Ik zit met een voor in mijn ogen lastige vraag dat is als volgt...

hoe kan je uitrekenen hoeveel liter verf je nodig hebt voor het beschilderen van een

gigantisch standbeeld laten we zeggen, Christus de Verlosser die hoge die in Brazilië staat.

ik ben een leek maar ik begreep dat je een oppervlakte maat moet hebben om de vierkante meters

te berekenen en daarop je kan uitrekenen naar het aantal liter, als ik het goed hebt.

 

Ik kwam niet verder dan de hoogte van het beeld en dat is 38m.

De afstan van de ene naar de andere hand is 28m...

 

Hoe kan ik hieruit iets berekenen?

 

hopelijk kunnen jullie mijn de oplossing/antwoord geven.

En alvast me excuses voor het geval ik hier in het verkeerde forum post..

 

Mvg . Rick B


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

tempelier

    tempelier


  • >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2014 - 15:07

Het is bekend hoeveel oppervlakte huid een mens heeft.

Kun je opzoeken en dan kun je het wel ongeveer vinden via verhoudingen.

Veranderd door tempelier, 05 juni 2014 - 15:07

In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

#3

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2014 - 14:21

Voor een standbeeld van een persoon werkt dat wel, voor een willekeurige andere vorm werkt die techniek niet.

 

Je zou het beeld kunnen benaderen met geometrische vormen die aan elkaar geplakt zijn. Van geometrische vormen kun je het oppervlak berekenen. Vervolgens maak je een schatting van hoeveel oneffenheden je hiermee niet meegenomen hebt, dus je rondt het andwoord flink naar boven af.


#4

markos

    markos


  • >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2014 - 20:35

Ik zit net te denken, misschien dat je het lichaam in een vloeistof onder kan dompelen, en aan de hand van het gestegen niveau van de vloeistof het volume te berekenen wat verplaatst is door het lichaam, en dat je dan oppervlak kan berekenen als je dat in een rechthoekige bak doet.

Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

#5

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2014 - 08:40

Als je de inhoud van een object kent, weet je nog niet zijn oppervlak, dus die methode gaat niet werken (nog afgezien van het feit dat het niet praktisch is om een standbeeld 30 meter onder water te dompelen).


#6

luc

    luc


  • >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2014 - 08:49

Door het gebruik maken van een 3d scanner.
Bron: http://www.bessels.com/sites/default/files/Meten%20is%20weten.pdf
 
 
 

 De 3D-laserscanner gebruikt een laserstraal en de reflectie ervan op een object, om een x-, y- en z-waarde vast te stellen. Door dit voor veel verschillende punten te doen, kan een realistisch model van het object worden gemaakt. Bij grote voorwerpen zijn er wel honderden miljoenen punten vereist.” Het hele gebouw hoeft niet in een keer te worden gescand. Een puntenwolk is een verzameling referentiepunten met een enorme hoeveelheid coördinaten. Aparte puntenwolken kunnen via die coördinaten aan elkaar gelinkt worden tot één geheel.

Veranderd door luc, 13 juni 2014 - 08:52

HBO Elektrotechniek student 3de jaar





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures