[aardrijkskunde] PWS geowetenschappen en bétawetenschappen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

PWS geowetenschappen en b

Beste,
 
Het PWS staat voor de deur en ik ben van plan er iets bijzonders van te maken. De insteek is dat omdat ik na mijn middelbare schoolopleiding wil beginnen aan een studie Aardwetenschappen, ik in mijn PWS ook geowetenschappen en bétawetenschappen wil combineren als een soort van aansluitend geheel tegenover de studie. Nu moet ik over twee weken mijn keuze laten weten wat betreft het vak en de begeleiding en ben al een tijdje aan het nadenken maar nu komt het toch erg dichtbij. Ik dacht aan interferentie als oplossing voor tsunami's maar dit zal te natuurkundig worden en ik wil ook dat er theoretische aardrijkskunde bij komt kijken. Ik ben zelf druk bezig en wil vragen als iemand tijd of zin heeft om ook even zijn gedachte erop los te laten, misschien heeft iemand een preciezer idee wat betreft interferentie en tsunami's en ziet diegene er wel potentie in? Ook andere ideetjes of tips zijn welkom! 
 
mvg,
 
BW1996
 

Berichten: 546

Re: PWS geowetenschappen en b

Toevallig zat er in het eindexamen vwo 2014 een som over tsunami's, misschien dat je daar wat inspiratie uit kan opdoen..?
Of heb je daar juist het onderwerp vandaan? :p

Re: PWS geowetenschappen en b

Bedankt voor je snelle reactie! Oh zal eens kijken had het onderwerp daar niet vandaan dus misschien inderdaad wat inspiratie! 

Re: PWS geowetenschappen en b

Hmm heb inspiratie kunnen vinden maar het is niet wat ik zoek. Heeft iemand een bijdrage aan een idee wat geowetenschappen en bétawetenschappen zou kunnen combineren? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: PWS geowetenschappen en b

Hoe moeilijk wil je dat het is?
1.
Je zou het over het verloop van het verdwijnen van het vliegtuig in de zeebodem kunnen hebben. Hierbij is ondergrond natuurlijk van belang. Zie het zelf ook niet helemaal.
 
Combineer dit met de zoekmethodes met Sonar en hiervan de verschillende soorten en invloeden hierop (golflengten, zenders, recievers).
 
En misschien bodembeweging. Ook daarbij hoort een oorzaak. Op welke plek is het? Of wat als het op een andere plek was gebeurd? Kan je dan door voorspelling zorgen?
 
2.
Neerslag en fijnstof.
Wat is de invloed van de vele kristallisatiekernen in de lucht op de neerslagvorming? Hoe klein/groot mogen ze zijn om een effect te veroorzaken? Is het afhankelijk van gebied/omgeving? Hoe? Temperatuur. Etc.
 
 
Dit soort ideën? En hieruit kan je echt weer heel veel subideetjes halen waar makkelijk een heel PWS omheen gemaakt kan worden.
 
Wdeb 
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Re: PWS geowetenschappen en b

Bedankt voor het reageren! Ik ben zelf al in de weer geweest met mijn keuze. Ik ben al heel lang aan het denken over een onderwerp en mijn eerste keuze achteraf was eigenlijk gelijk dat ik het onderwerp vulkanisme wilde kiezen, daar zag ik destijds geen mogelijkheid in en ik ben verder gaan zoeken. Onderweg naar het vinden van een nieuw onderwerp laatst ben ik toch weer terug gevallen op vulkanisme en heb ik een plan kunnen maken. Zoals ik al zei ben ik ben van plan er iets bijzonders van te maken. Dit ook omdat ik na mijn middelbare schoolopleiding wil beginnen aan een studie Aardwetenschappen en dus in mijn PWS geowetenschappen en bétawetenschappen wil combineren als een soort van aansluitend geheel tegenover de studie. Mijn passie lag eigenlijk altijd al bij vulkanen en ander natuurgevaar, daarbij lag mijn passie ook altijd bij reizen vandaar ook mijn uiteindelijke studiekeuze. Amerika vond ik altijd al heel interessant en ik bedacht me waarom niet mijn blik op de toekomst, mijn passies en de Engelse taal te combineren, dit deels ook omdat de taal later van toepassing komt in mijn beroepenperspectief. Ik ben van plan in het Engels mijn profielwerkstuk te maken over een paar vulkanen in Amerika en deze tot de bodem uit te zoeken, zoals de delfstoffen en mineralen die aanwezig zijn, effecten op grote - en kleine schaal, de observatoria, het ontstaan en het verloop daarna. enz. Nu heb ik toegang tot veel informatie via het U.S. Geological Survey maar zou daarbij alsnog een handje hulp kunnen gebruiken van anderen, bijvoorbeeld welke vulkanen ik het beste zou kunnen kiezen voor het onderzoek, misschien een paar handige sites waarmee ik toegang tot data kan verkrijgen en grondinformatie die mij verder zou kunnen helpen. Als iemand in de hoek van geologie of dergelijk actief is graag een berichtje terug! 
 
mvg,
 
BW1996

Reageer