[scheikunde] verzepingsreactie diglyceride en monoglyceride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

verzepingsreactie diglyceride en monoglyceride

Hallo,
 
Ik vroeg me af hoe de verzepingsreactie van een diglyceride of een monoglyceride eruit ziet. Ik weet dat je bij een verzepingsreactie een hydrolyse uitvoert met een overmaat base.
 
verzepings-reactie.gif
verzepings-reactie.gif (1.73 KiB) 1532 keer bekeken
 
Dit is de verzepingsreactie van een triglyceride, maar als je nu een diglyceride hebt of een monoglyceride hebt, verandert dan het aantal NaOH? Moet je bij een diglyceride dan 2NaOH toevoegen en bij een monoglyceride 1NaOH? Of zie ik dit verkeerd?
 
Kan iemand mij helpen, waarschijnlijk is het iets heel logisch, maar ik ben er toch een beetje door verward omdat het een overmaat moet zijn  :?
 
Alvast bedankt :)
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: verzepingsreactie diglyceride en monoglyceride

jiji4 schreef: als je nu een diglyceride hebt of een monoglyceride hebt, verandert dan het aantal NaOH? Moet je bij een diglyceride dan 2NaOH toevoegen en bij een monoglyceride 1NaOH? Of zie ik dit verkeerd?
 
Dat lijkt me inderdaad correct, want de stoichiometrie moet kloppen hé...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: verzepingsreactie diglyceride en monoglyceride

Het is zelfs correct. Misschien is het ook even wijs je te bedenken dat een verzeping eigenlijk twee reacties na elkander zijn.
 
Eerst een hydrolyse met water. Dit is een evenwicht en hierbij ontstaat een glycerol en de losse vetzuren.
 
Daarna een zuurbase van het hydroxide met het vetzuur. Hierbij ontstaat het negatieve ion dat zich gedraagt als een zeep. Deze maakt dus ook het evenwicht aflopend naar rechts.
 
Hieruit volgt dat de verhouding tussen hydroxide en vetzuur (en dus esterbinding) 1:1 is. Dus per stuk een hydroxide.
 
Wdeb
PS. Lijkt mij eerder Scheikunde dan Natuurkunde.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: verzepingsreactie diglyceride en monoglyceride

Wdeb schreef: PS. Lijkt mij eerder Scheikunde dan Natuurkunde.
Aangepast :)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer