Studiekeuze naar de derde graad

Reageer
Berichten: 5

Studiekeuze naar de derde graad

Goeie avond mensen...
 
Ik ben een student latijn wiskunde in het vierde jaar en ik twijfel of ik volgend jaar latijn-wiskunde 8 of wetenschappen-wiskunde 8
 
Ik zit namelijk met een belangrijke vraag:
 
Is er een groot verschil qua wetenchappen (bio, chemie en fysica) tussen die twee richtingen? Mijn huidige leerkracht fysica raadt me aan om latijn te blijven doen, omdat hij zegt dat het niveau daar veel hoger ligt... Ikzelf twijfel nog omdat de latijnse richting een uur minder bio, chemie en fysica heeft.
 
Ik doe heel graag wetenschappen en wiskunde en ik vraag me ook af of ik wel geschikt ben om 8 uur wiskunde te doen... (mijn laatste examen was 86%).
 
Alvast bedankt voor de hulp!!! Ik ben echt radeloos en wanhopig op dit moment! (MISSCHIEN IEMAND DIE EEN VAN DEZE RICHTINGEN HEEFT GEVOLGD?)
 
in onze school:
 
                          Latijn          Wetenschappen
 
Wiskunde            8                         8
Chemie               1                         2
Biologie               1                         2
Fysica                 2                         3

Berichten: 7

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Ik zou zeggen: kijk wat je wilt, wil je erg graag iets met chemie, biologie of Fysica doen, volg wetenschappen. Als je dat juist minder interesseert zou ik voor Latijns kiezen.

Berichten: 5

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Wel, ik denk dat ik aan de universiteit biomedische wetenschappen zal studeren, dus daar heb je je wetenschappen wel voor nodig. Maar ik wil gewoon de juiste en meest passende keuze maken zodat ik er later geen spijt van zal hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Opmerking moderator

Vanwege het onderwerp heb ik je onderwerp verplaats naar het subforum voor studiekeuze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Het grootste struikelblok voor instromende studenten BMW zijn de wetenschappen (vooral Chemie), dus het lijkt wel nuttig om daar zoveel mogelijk van  proberen te volgen. Sommigen zullen zeggen dat Latijn je wel help te leren "blokken" maar daar weet ik niet zoveel van (nooit Latijn gevolgd). In mijn jaar was het zo dat bij het overgaan naar het vijfde de hele LaWi collectief naar WeWi overstapte, en de meesten zijn ook uiteindelijk wetenschappen gaan doen, maar goed, dat is maar een anekdote.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Als je voor een studie in de exacte of biomedische wetenschappen wilt gaan, dan kies je -mijn inziens- best voor 'Wetenschappen' in het middelbaar waarbij je meer chemie/fysica/biologie/... krijgt dan andere richtingen. Ik sluit me dus volledig aan bij Typhoner. Ikzelf heb ook geen Latijn gedaan en daar heb ik tot nu toe nog geen seconde spijt van want volgens mij is Latijn enkel écht handig als je later (in het hoger) iets wil gaan doen met talen. Dán is Latijn pas echt nuttig.
 
Het lijkt me ook logisch dat het niveau hoger ligt bij de 'Wetenschappen met meerdere uren wetenschap-vakken' op gebied van 'wetenschappen' want je hebt van alles meer... Wat dat betreft, begrijp ik dus je leerkracht Fysica niet echt als hij zegt dat het wetenschapsniveau hoger ligt bij het Latijnse... Als dat echt zo is (dat je in 2 uur fysica bv een minder hoog niveau haalt dan in 1 uur) dan is er iets verkeerd bij de inrichting van de wetenschap-vakken van jouw school, lijkt me. Bij mij was het in elk geval omgekeerd (wat ook logisch is volgens mij).
 
Als je hart echt bij wetenschappen ligt, dan moet je voor Wetenschappen met "zoveel mogelijk" wetenschap-vakken gaan als studiekeuze. Waarom zou je Latijn verder doen als je in een andere richting van elk wetenschap-vak een uurtje meer kan krijgen i.p.v. Latijn (als je echt graag wetenschappen doet)? Als je later iets wil doen met talen, dan lijkt Latijn me nog de beste keuze.
 
De tijd dat de meeste wetenschap-studenten in het hoger uit Latijn-... kwamen, is voorbij (cfr Typhoner)  ;).
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 5

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Dank je wel voor jullie meningen, het heeft me doen inzien dat het onlogisch zou zijn om verder te doen met latijn, als ik er toch niets meer mee zou doen. :)
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Onderwijs in België neem ik aan?
 
Ikzelf heb de richting wetenschappen wiskunde gedaan. Het grootste struikelblok in mijn ogen op de universiteit is de discipline die je moet opbrengen om te studeren. Als je een aanleg hebt voor wetenschap/wiskunde is de richting wetenschappen wiskunde niet echt een uitdaging en kom je er met nog geen maandje werk per jaar. Aan de universiteit veranderd dit drastisch en krijg je opeens veel meer en moeilijkere leerstof. Ik denk dat je bij de richting latijn meer verplicht bent om te blokken en dat geeft sowieso een meerwaarde in latere opleiding.
 
Het hangt dus een beetje van jouw zelfkennis af. Als je een goede student bent en blijft, is wetenschappen wiskunde interessant. Maar als je enkel het nodige doet om er door te zijn en je hebt een aanleg voor de bètavakken, neem je best een richting waarvoor je wel moet blokken.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 5

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Ik studeer inderdaad in België :)
 
Ik geloof niet dat dat 'leren blokken' nog nodig is voor mij, aangezien ik nu ook al 4 jaar latijn doe en ik leer ook altijd veel voor toetsen en examens.
 
Het is inderdaad niet dat ik enkel genoeg doe om er door te zijn, ik doe altijd mijn uiterste best.
 
Ik begrijp natuurlijk dat het in de universiteit waarschijnlijk heel wat anders zal zijn maar daar zal ik alleen maar achterkomen als het zover is vrees ik  ;)
 
Bedankt voor de hulp Flisk!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Ik hierbij een andere, misschien verhelderende vraag, als Hollander...
 
Is het niet zo dat uiteindelijk zowel in LaWi als in WeWi aan dezelfde einddoelen voor Chemie, Fysica en Bio wordt voldaan? Dus dat bij LaWi het tempo en de zelfstandigheid gewoon veel hoger ligt? En dus dat de opmerking van de Fysica-docent dan misschien niet geheel raar is?
 
Ik zou willen dat dergelijke opleidingen hier in Nederland ook bestonden. De zeer goed lerende krijgt meer in dezelfde tijd, dus wordt meer van gevraagd, dus blijft voor die persoon het onderwijs interesanter. De mindere God krijgt hetzelfde, maar minder vakken. Dus meer (les-)tijd voor de stof. Dus ook die blijft er lol in hebben.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 5

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Ik weet in ieder geval dat het niveau in onze school bij de latijnse over het algemeen hoger is dan in de wetenschappen, vandaar dus ook dat ik twijfel...
 
Ik heb wel al eens gevraagd om een cursus van iemand te mogen inkijken op het einde van het jaar (van een vijfde jaar).
 
Misschien dat dat ook nog verheldering brengt ;)
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Studiekeuze naar de derde graad

Eeuwige twijfelaar schreef: Ik weet in ieder geval dat het niveau in onze school bij de latijnse over het algemeen hoger is dan in de wetenschappen, vandaar dus ook dat ik twijfel...
 
 typisch gezien is Latijn niet de oorzaak, maar het gevolg van het hoge niveau: scholen (zeker die in vrije net) zullen hun beste leerlingen pushen om Latijn te volgen (net zoals ouders hun kinderen graag Latijn willen zien doen).
 
Maar ik zal iets verklappen: eigenlijk maakt het allemaal niets uit. Er zijn geen slechte scholen in Vlaanderen (toch zeker niet in de twee dominante netten), en als je dan ook nog een richting volgt met een groot pakket wetenschappen (waarbij je dus elk vak effectief als apart vak hebt, en niet in de vorm van "natuurwetenschappen") en vooral ook een sterk pakket (5 uur of meer) wiskunde, wel, dan heb je alles wat je nodig hebt om later wetenschappen te gaan studeren. De factor die dan je slagen zal bepalen is je aanleg voor de richting, en je inzet. Moet je dan nu wel of niet voor Latijn kiezen? Dat is simpel: wil je dat? Vind je Latijn leuk en wil je het verder doen? Doe maar! Ben je er op uitgekeken? Laat het dan vallen. Je hebt het iig niet echt nodig, dus de enige echt goeie reden om het volgen is persoonlijke interesse.
This is weird as hell. I approve.

Reageer