Springen naar inhoud

Doden drugslab Uden, welk giftig gas praat iedereen over?

• Log in om te kunnen reageren

Josters

Josters

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2014 - 17:53

Gewoon een willekeurig artikel genomen:

De twee mannen die afgelopen maandag in een drugslab in Uden zijn aangetroffen zijn ‘mogelijk’ overleden door het inademen van giftige gassen. De gassen zijn waarschijnlijk ontstaan door de chemicaliën, die voor de productie van XTC in het pand werden aangetroffen. Dat is de conclusie van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) dat sectie heeft verricht op de beide lichamen. Inmiddels is ook de identiteit van beide mannen vastgesteld. Het gaat om een 28 jarige man uit Roermond en een 35 jarige man uit Heythuysen. Opmerkelijk is dat beide mannen werden aangetroffen met een gasmasker op. Hoe de gassen desondanks tot de dood hebben kunnen leiden is onbekend. De politie onderzoekt nog of er meerdere personen bij het drugslab betrokken zijn geweest.

Niemand noemt echter het giftige gas wat hierbij vrij zou zijn gekomen. Eerlijk gezegd kan ik me er weinig bij voorstellen (hooguit kwikverbindingen of misschien formaldehyde), maar goed ik weet hier dan ook niet zo veel van.

Iemand enig idee wat dit dodelijke gas geweest zou kunnen zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kwasie

kwasie

• >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2014 - 20:20

Misschien speelt de concentratie mee, in een kleine ruimte.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2014 - 01:41

Goed mogelijk, maar het bericht zegt er te weinig over.

Wat er precies gebruikt wordt verschilt per uitgangspoduct en gekozen reactieroute. Dat zou formaldehyde kunnen zijn, maar ook domweg zoutzuur, of wellicht nog iets heel anders.

Blijkbaar hadden ze niet het goede type gasmasker gebruikt, wat op zich heel goed mogelijk is: er zijn verschillende soorten maskers afhankelijk van de toepassing. Iets dat primair gebruikt wordt voor oorlogsvoering is mogelijk niet in staat om willekeurige stoffen tegen te houden. Uiteraard kan het ook best zo zijn dat het wel de correcte maskers waren, maar dat ze deze al enige tijd gebruikten waardoor de reactanten in het filter opgebruikt waren.
Victory through technology

Josters

Josters

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 12:20

Tja, maar je gebruikt toch een zuurkast om concentratieophoping te voorkomen. En zelfs als ze dat niet hadden gebruikt, wanneer je zoutzuur of formaldehyde inademt merk je toch wel dat er iets aan de hand is. Het is geen tabun, sarin of VX, als je zoutzuur inademt zul je toch op z'n mist flink gaat hoesten gepaard met veel pijn.

Waar ik nog aandacht is misschien dat ze geen zuurkast hadden en hun reactie te warm werd waardoor sommige producten verbranden en werden omgezet naar koolmonoxide. Dat zouden ze namelijk niet gemerkt hebben en lijkt me iets waar de meeste gasmaskers niet op gemaakt zijn. Zou dat kunnen?

Bedankt trouwens voor jullie reacties. Ik was erg benieuwd, omdat geen enkel medium nader de zaak toelichtte, alleen 'giftige gassen'. Voor hetzelfde geld heb je dat soort clowns in het huis naast je wonen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2014 - 13:13

Clowns zijn het inderdaad. Gasten die aan de hand van een voorschrift dat ze niet begrijpen stoffen bij elkaar doen waarvan ze de werking niet kennen.

Zonder gebruik te maken van de voor de reacties geschikte apparatuur, want tja, het leidt toch tot vragen als je een zuurkast je garagebox binnensleept he.

Op dit forum vallen ze op omdat ze allerlei vragen stellen, over chemicaliën zoals aluminium-amalgaam, terwijl uit de vraagstelling blijkt dat ze niet de chemische achtergrond hebben die doorgaans hoort bij de experimenten waarbij de betreffende stoffen worden gebruikt.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het om formaldehyde of koolmonoxide ging. HCl-gas is aannemelijker, maar ik heb niet de behoefte om uit te leggen bij welke reactie dit vrij kan komen.

Wat ook zou kunnen is dat het om giftige dampen ging, afkomstig van een van de gebruikte oplosmiddelen. Adem er genoeg van in - en dat hoeft niet eens zo veel te zijn - en je raakt bedwelmd. Als je vervolgens flauwvalt waardoor er niemand meer was om de uit de hand lopende reactie stil te leggen, dan gaat de rest vanzelf, en komt boontje om zijn loontje.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2014 - 13:40

Dat zou ook nog wel eens kunnen inderdaad, vluchtige oplosmiddelen als aceton of ether. Uiteraar ruik je dat wel, maar als je toch al niet in een zuurkast bezig was dan denk dat het goed mogelijk is het te tolereren tot het punt waarop je onderuit gaat.

En het zou inderdaad kunnen dat iemand zoiets aan het doen is in een garagebox of zelfs woonhuis waar je vlakbij woont, zonder dat je het doorhebt voordat het fout gaat.

Het probleem zit hem natuurlijk wel in de illegaliteit van het geheel, en de frequentie waarmee die dingen worden opgerold. Gevolg is dat men niet veel zal investeren in veiligheid: De benodigde reacties zijn prima uit te voeren in een zuurkast, maar dan moet je die wel hebben. Uiteraard zijn gasmaskers goedkoper en minder opvallend naar binnen te halen, maar dat laat al duidelijk een extreme keuze zien tussen opopvallend en veilig werk.

Josters

Josters

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 17:04

Ik ben ook niet opgeleid in de chemie (ik studeer wiskunde), maar heb wel als hobbyist veel interesse. Ik vermaak me al een tijdje goed met Clayden's boek en heb mijn eigen zuurkast gebouwd. Het koste me twee dagen deze te bouwen en is ruim genoeg voor de meeste experimenten. Gewoon een PVC frame met een stuk stevig plastic en een goede afzuiging. Ik weet niet of je dat veel investeren in je veiligheid wil noemen. Het lijkt mij wel het minimum.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2014 - 01:39

Het is een absoluut minimum. Zuurkasten hebben normaliter afzuiging naar buiten (zeg maar door een schoorsteen), maar voordat de gassen naar buiten gaan, gaan ze eerst nog door een serie filters heen zodat geen/weinig gevaarlijke gassen in de omgeving geloost worden.

Voor jou is een oplossing zonder duur filtersysteem waarschijnlijk afdoende - het voorkomt dat je zelf in de dampen zit en tegen de tijd dat het de omgeving bereikt is het allemaal fors verdund. Voor drugslabs zal dit lastiger liggen, wat die riskeren het om betrapt te worden door bijv de geur van wat ze lozen.

Als je zoiets aanlegt is de kans aanzienlijk dat buren de politie oid gaan bellen over wat ze je naar binnen hebben zien slepen en dat ze opeens wat raars ruiken. Als je zoiets maakt voor legale experimenten is dat denk ik niet direct een probleem, al denk ik dat de politie wellicht toch even wil kijken wat je nou precies aan het doen bent. Indien ter goeder trouw uiteraard geen drama, maar voor een drugslab dan weer wel.

bjurtus

bjurtus

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2014 - 11:17

Heey,

Wat betreft het gas kan het zomaar eens ammonia zijn of simpelweg stikstof gas. als ik me niet vergis moeten deze reacties namelijk onder stikstof atmosfeer worden uitgevoerd en gaat er ammonia uit de oplossing.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2014 - 20:57

Stikstof zelf lijkt me sterk. Buiten het feit dat ik betwijfel of ze de reacties onder stikstofgas uitvoeren (niet reactie noodzakelijk + stikstofcilinders moet je ook aan komen), moet je het wel heel erg bont maken omzelf aan een tekort aan zuurstof te brengen. Een lekkende gasfles zorgt in een ruimte niet gauw voor gevaarlijk laag zuurstofniveau, een beetje ventilatie is voldoende. Tenzij het natuurlijk in een halve bunker zonder enige ventilatie. Bij een langzaam dalende zuurstofconcentratie zouden ze bovendien wel getriggerd zijn door benauwdheid/duizeligheid.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2014 - 01:51

Stikstof lijkt me inderdaad nogal onwaarschijnlijk. Er zijn een paar syntheseroutes voor mdma, maar voor zover ik weet zitten daar geen stappen in die onder stikstof moeten worden uitgevoerd. Wel zit er in een bepaald proces een stap die 'droog' moet worden uitgevoerd, maar dat is in een oplosmiddel en hoeft niet 100% watervrij te zijn (verwijderen van water met magnesiumchloride is genoeg). In een lab zou je dat wellicht onder stikstof doen om te voorkomen dat water uit de lucht in je oplosmiddel komt, maar gezien de moeite die dat kost denk ik dat men in drugslabs een iets lager rendement zal verkiezen.  

Het is beleid op dit forum om geen informatie/advies te geven voor illegale bezigheden, maar de syntheseroutes zijn zo eenvoudig te vinden dat er denk ik weinig extra bekend wordt door een stap te openbaren die voor veel gevaar zorgt: In een populaire syntheseroute is methylamine (in oplossing) nodig. Normaliter is dat een chemicali dat je gewoon kunt kopen, maar blijkbaar verkiest men ervoor het ter plekke te maken (scheelt wellicht verdenking). Probleem is dat de 'handigste' route daarvoor (para)formaldehyde als ingredient heeft, en ik vermoed dat dat ook de stof is die zorgt voor dergelijk sterfgevallen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures