Springen naar inhoud

ECB man in draaiende cilinder

• Log in om te kunnen reageren

azdfghjkl

azdfghjkl

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2014 - 20:28

Een man neemt plaats tegen de wand van een ton met straal R (zie figuur).rotor_oef.png

Als de ton een bepaalde hoeksnelheid w bereikt, zakt de bodem van de ton weg. De man glijdt hierbij niet naar beneden. De minimale wrijvingsfactor tussen ton en man is dan:

ECB.ht8.gif

Okee , hoe begin ik hieraan :( ?

als de man niet naar beneden glijdt ,werkt er geen resulterende kracht op , wil dit zeggen dat de normaalkracht de zwaartekracht compenseert ? Of klopt mijn redenering niet 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1065 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2014 - 21:51

Tsja, als ik het zo lees zie ik ook niet hoe je eraan begint.

Is de vraag hoeveel verf er nodig is om de man van top tot teen te bodypainten met een verfdikte van 0,1 mm? Dan zou ik het niet weten. Misschien een ander??

Maw: wat is de vraag?

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2014 - 23:52

de redenering klopt niet . als de man niet naar beneden glijdt , dan werken er 3 krachten op de man in, 2 vertikale krachten en 1 horizontale kracht.

de normaalkracht kan nooit de zwaartekracht compenseren. de zwaartekracht is vertikaal gericht ,maar de normaalkracht is horizontaal gericht.

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2014 - 01:41

Waarschijnlijk moet die formule van die wrijvingscoëfficient worden afgeleidt.

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

kwasie

kwasie

• >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 08:11

De wrijvingskracht in tegengestelde richting van de zwaartekracht compenseert de zwaartekracht.

Deze is afhankelijk van de normaalkracht.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 08 juni 2014 - 10:41

Mag ik je formulering een beetje veranderen zodat hij wel klopt?

Als de man niet naar beneden glijdt, is de verticale component van de resulterende kracht op de man nul. Dat betekent dat er een verticale kracht omhoog moet zijn die de zwaartekracht opheft. Deze verticale kracht kan niet de normaalkracht van de ton zijn want die is horizontaal en naar binnen gericht.

Terzijde: Realiseer je dat de snelheid van de man wel verandert anders zou hij rechtdoor vliegen en niet ronddraaien. Er moet dus een resulterende kracht zijn. Welke kracht is dit? De naam, de grootte en richting van deze kracht wordt uitgebreid uitgelegd in je theorieboek.

Onderstaande vragen kunnen je helpen het probleem op te lossen. Omdat je op een formule uit moet komen moet je niet rekenen in getallen maar in symbolen.

1. Als een massa ronddraait, is er een middelpuntzoekende kracht. Bij een steen die je aan een touwtje ronddraait wordt de middelpuntzoekende kracht geleverd door de spankracht in het touw die het steentje voortdurend naar het midden trekt. Zo'n kracht is er hier ook.

a) Ga eerst op zoek wat deze middelpuntzoekende kracht hier is en waar deze door wordt geleverd.

b) Bereken in symbolen hoe groot deze kracht is bij de gegeven hoeksnelheid en straal van de cirkel als je aanneemt dat de man massa m heeft.

2. Op iedere massa in de nabijheid van de aarde werkt een verticale kracht. Op de man dus ook. Welke kracht is dat en hoe groot is deze kracht op een man met massa m. 

3. Als de man blijft plakken is de totale verticale kracht nul. Er moet dus nog een kracht zijn die voorkomt dat de man valt.  Wat voor een kracht is dat? Hoe groot moet deze kracht zijn om te voorkomen dat de man naar beneden glijdt (uitgedrukt in symbolen) ?  Er staat trouwens in de opgave al een hint.

4. Voor de mysterieuze kracht die je in 3. hebt bedacht ken je een verband waarin de wrijvingsfactor voorkomt. Met dit verband kun je de formule afleiden als je de grootte van de kracht die je in 3 invult en de formule omschrijft.

azdfghjkl

azdfghjkl

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 12:25

Tsja, als ik het zo lees zie ik ook niet hoe je eraan begint.

Is de vraag hoeveel verf er nodig is om de man van top tot teen te bodypainten met een verfdikte van 0,1 mm? Dan zou ik het niet weten. Misschien een ander??

Wdeb

Ik moet de formule van de minimale statische wrijvingskracht afleiden

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44821 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2014 - 12:42

Ik moet de formule van de minimale statische wrijvingskracht afleiden

Begin daar dan eens mee :) . Een ruw stappenplan is gegeven door Anton_v_U. Hieronder nog eens kort op een rijtje:

1. zwaartekracht moet dus gelijk zijn aan wrijvingskracht (dat zijn de enige twee verticale krachten in het geheel)
  2. wrijvingskracht hangt af van normaalkracht en wrijvingscoëfficiënt.
  3. normaalkracht is tevens de middelpuntzoekende kracht, en voor die laatste heb je een formule met massa, straal en hoeksnelheid. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

azdfghjkl

azdfghjkl

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 12:43

Ik heb het gevonden :D Dank u wel ; echt een superforum !

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures