scheiding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 81

scheiding

hoe kan je een mengsel van 66%KCl en 33% NaCl scheiden

Ik moet namelijk zo puur mogenlijke KCl krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: scheiding

Takolin schreef:hoe kan je een mengsel van 66%KCl en 33% NaCl scheiden

Ik moet namelijk zo puur mogenlijke KCl krijgen
Dan is het waarschijnlijk makkelijker om het te kopen. Bij de apotheek kun je het denk ik wel redelijk makkelijk meekrijgen het is niet erg giftig ofzo.

Om het thuis te scheiden is een beetje moeilijk. Herkristallisatie daarvoor is de oplosbaarheid te weing verschillend

Maar wat wil je in bogsnaam met KCl je kunt er amper iets mee
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 81

Re: scheiding

Ik moet/wil het gescheiden hebben zonder het te kopen. Een beetje moeite doen kan nooit kwaad.

btw. apotheek is te duur en op mijn school willen ze het niet verkopen. daarom zelf scheiden. Ik weet nog steeds niet hoe.

Waarom ik het nodig heb?

Ik heb wel meerdere redenen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: scheiding

KCl kan je kopen bij de Hekserij www.hekserij.nl, Heel wat goedkoper dan de apotheek!

Berichten: 4

Re: scheiding

Takolin schreef:Ik moet/wil het gescheiden hebben zonder het te kopen. Een beetje moeite doen kan nooit kwaad.

btw. apotheek is te duur en op mijn school willen ze het niet verkopen. daarom zelf scheiden. Ik weet nog steeds niet hoe.

Waarom ik het nodig heb?

Ik heb wel meerdere redenen


noem er is 1 :shock:

Berichten: 4

Re: scheiding

synthemesc schreef:
Takolin schreef:hoe kan je een mengsel van 66%KCl en 33% NaCl scheiden

Ik moet namelijk zo puur mogenlijke KCl krijgen
Dan is het waarschijnlijk makkelijker om het te kopen. Bij de apotheek kun je het denk ik wel redelijk makkelijk meekrijgen het is niet erg giftig ofzo.

Om het thuis te scheiden is een beetje moeilijk. Herkristallisatie daarvoor is de oplosbaarheid te weing verschillend

Maar wat wil je in bogsnaam met KCl je kunt er amper iets mee
Niet erg giftig? KCI is toch KaliumChloride?

Ik heb altijd begrepen dat dit in Amerika gebruikt wordt om de doodstraf ten uitvoer te brengen.

Of haal ik nu een paar dingen door elkaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: scheiding

Je bedoelt KaliumCyanide (KCN). KCl (kaliumchloride) is een relatief onschuldig zout, verglijkbaar met NaCl (Natriumchloride of keukenzout). En de doodstraf daar wordt uitgevoerd met oa vecuroniumbromide injectie, die de ademhaling stopt.

PS. Je hebt neem ik aan niet gezien dat in dit topic al ruim 2 jaar niemand meer gereageerd had (wat overigens niet wil zeggen dat je er niks in mag posten hoor)?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: scheiding

Ach, is ook wel eens leuk, oude topics bovenhalen. Lekker nostalgisch lijkt me dat..... :roll: Ik blader ook wel eens door die oude pagina's. Staan hele interesaante dingen tussen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: scheiding

Dank voor de uitleg.

Ik heb gegoogled op kaliumchloride en kwam hier terecht.

Ik had op een ander forum gelezen dat kaliumchloride goed is voor waterplanten.

Dat kon ik niet helemaal rijmen met het doodstraf verhaal maar dankzij jou uitleg snap ik het verschil tussen de twee stoffen.

Berichten: 4

Re: scheiding

Iets verder in google kwam ik dit tegen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumchloride

Explain please :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: scheiding

MESSI 12 schreef:Iets verder in google kwam ik dit tegen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumchloride

Explain please   :roll:
Kaliumchloride (KCl) is een chemische verbinding van chloor en kalium. Het is een zout dat van nature in het lichaam voorkomt en een rol speelt bij het reguleren van het kloppen van het hart. Zowel een te hoge als een te lage concentratie kaliumchloride kan gevaarlijk zijn. Een te hoge concentratie heeft hartkloppingen tot gevolg, een te lage concentratie verlaging van de klopsnelheid (bradycardie).

Het kan echter zonder probleem oraal gebruikt worden, en dient soms als alternatief voor tafelzout. Andere toepassingen zijn als meststof, smaakversterker, strooizout (omdat de vriestemperatuur lager is dan die van pekel), of als bestanddeel van smeltzout in de raffinage van metalen.

In de Verenigde Staten wordt het bij het uitvoeren van de doodstraf na het toedienen van een narcosemiddel en een spierverslapper door middel van injectie toegediend.
Hier heeft Messi12 een zeer goed punt: voila:

http://www.howstuffworks.com/lethal-injection4.htm
The drugs are administered, in this order:  

Anesthetic - Sodium thiopental, which has the trademark name Pentothal, puts the inmate into a deep sleep. This drug is a barbiturate that induces general anesthesia when administered intravenously. It can reach effective clinical concentrations in the brain within 30 seconds, according to an Amnesty International report. For surgical operations, patients are given a dose of 100 to 150 milligrams over a period of 10 to 15 seconds. For executions, as many as 5 grams (5,000 mg) of Pentothal may be administered. This in itself is a lethal dose. It's believed by some that after this anesthetic is delivered, the inmate doesn't feel anything.  

Saline solution flushes the intravenous line.  

Paralyzing agent - Pancuronium bromide, also known as Pavulon, is a muscle relaxant that is given in a dose that stops breathing by paralyzing the diaphragm and lungs. Conventionally, this drug takes effect in one to three minutes after being injected. In many states, this drug is given in doses of up to 100 milligrams, a much higher dose than is used in surgical operations -- usually 40 to 100 micrograms per one kilogram of body weight. Other chemicals that can be used as a paralyzing agent include tubocurarine chloride and succinylcholine chloride.  

Saline solution flushes the intravenous line.  

Toxic agent (not used by all states) - Potassium chloride is given at a lethal dose in order to interrupt the electrical signaling essential to heart functions. This induces cardiac arrest.  

Within a minute or two after the last drug is administered, a physician or medical technician declares the inmate dead. The amount of time between when the prisoner leaves the holding cell and when he or she is declared dead may be just 30 minutes. Death usually occurs anywhere from five to 18 minutes after the execution order is given. After the execution, the body is placed in a body bag and taken to medical examiner, who may perform an autopsy. It is then either claimed by the inmate's family or interred by the state.
waaruit maar weer blijkt hoe broos de definitie van "giftig" is....... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 704

Re: scheiding

dit is een meer biologisch effect van KCl en heeft te maken met de zogenaamde membraanpotentiaal in de hartspiercellen.

--> normaal gesproken is er een membraanpotentiaal van -90 mV in hartcellen. Dit komt doordat K+-ionen binnen in de cellen zitten en de Na+-ionen buiten de cel. Daardoor is er een electrochemische gradient van zowel Na+ als K+ aanwezig.

Wat gebeurt er tijdens een actiepotentiaal: Na+ stroomt naar binnen waardoor de cel een positieve membraanpotentiaal krijgt (depolarisatie) en vervolgens stroomt Ca(2+) naar binnen en veroorzaakt een plateaufase (verschillend van waar de cellen in het hart zitten). Vervolgens repolariseert de cel zich doordat K+ naar buiten stroomt.

Tijdens depolarisatie worden de Na(+) kanalen gedeactiveerd en zijn gesloten. De worden weer actief als de membraanpotentiaal weer onder de drempelwaarde van ong. -60 mV komt. Bij een te hoge extracellulaire K(+)-concentratie door de KCl volgt K+ zijn electrochemische gradient niet meer, gaat niet uit de cel --> geen repolarisatie, waardoor de Na-kanalen inactief blijven waardoor er geen depolarisatie meer mogelijk is (daar is namelijk instroom voor Na(+) voor nodig)

--> gevolg: oa. hartstilstand.

Meestal is dat al niet meer nodig als er al tubocurarine is toegediend trouwens :roll: die legt de ganglionaire overdracht van het autonome zenuwstelsel plat door een zogenaamde depolarisatieblokkade en veroorzaakt al een hartstilstand.

Berichten: 12

Re: scheiding

Lost het één ni op in ethanol en de NaCl in water?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: scheiding

KCl lost, zoals alle kaliumzouten én alle chloride zouten, perfect op in water, als je dat bedoelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 654

Re: scheiding

Gefractioneerde herkristallisatie. Oftewel, maak je oplossing oververzadigd en koel het af (tot ongeveer 5 graden, niet beneden 0, dan lost geen van beide zouten zo goed meer op en zal je kristalmengel niet meer voornamelijk KCl zijn). Het eerste zal je KCl kristalliseren en daarna pas je NaCl (NaCl lost beter op bij lagere temperaturen)

Ik kan zo snel geen oplosbaarheidsgegevens vinden.

Reageer