[wiskunde] Afgeleide bepalen oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Afgeleide bepalen oefening

Hallo,
 
Ik heb geprobeerd de afgeleide van de volgende functie te bepalen, maar mijn rekenmachine zegt dat mijn afgeleiden incorrect zijn. Hoe komt dit?
 
Afbeelding
 
Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Afgeleide bepalen oefening

Haal bij f(x) eerst x buiten de wortel ... ,bepaal het domein!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Afgeleide bepalen oefening

opnieuw uitgewerkt: 
Afbeelding
Ik heb een fout gemaakt bij de vereenvoudiging. Is dit correct?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Afgeleide bepalen oefening

dat is correct, probeer het nog eens.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Afgeleide bepalen oefening

in je eerste bericht ,de tweede regel zie ik staan:
\(\frac{3x^2+6x}{2 \sqrt{x^3+3x^2}}\)
dit is correct
nu ga je in die teller het getal 2 buiten de haakjes halen,maar dat kan toch niet. je moet het getal 3 buiten de haakjes halen.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Afgeleide bepalen oefening

Ik heb mn vorige post nogmaals bekeken en ik zie daar nog een fout. Dus heb ik het nog maar een keer uitgewerkt:
Afbeelding
Eigenlijk moest ik bij deze oefening een tekentabel maken van de afgeleide zodat ik dan kon aanduiden waar de functie stijgt & daalt. Daarnaast moet ik ook de extrema aangeven. 
 
Omdat ik niet weet hoe je een tekentabel van een functie met absolute waarde haakjes tekent, heb ik dat maar opgesplitst in 2 functies die geen absolute waarden bevatten, maar ik weet niet wat de gebruikelijke manier is???
 
Wat zouden jullie doen, de tekentabel van 
Afbeelding
bepalen?  Of bepaal je de afzonderlijke tekentabellen van de 2 afgeleide functies?
Indien de gebruikelijke manier van werken is dat je het tekentabel van de functie met abs. waarde moet bepalen, welke multipliciteit heeft 0 dan? Hoe verkrijg ik de multipliciteit van x, ik weet niet hoe ik die moet bepalen. Dit is de reden dat ik geen tekentabel van een functie met abs. waarde daarin kan opstellen. Ik zie een x in de teller dus we hebben al 1 multipliciteit, en ik zie een x in de noemer dus das een 2de , hebben we dan multipliciteit 2 voor x=0? 
 
De multipliciteit is nodig, namelijk om te bepalen of we een tekenbehoud/tekenverandering hebben in het tekentabel. Bij een even multipliciteit verandert het teken niet terwijl bij een oneven multipliciteit het teken wel verandert.

Reageer