Springen naar inhoud

Examendiscrepanties onderzoeken

• Log in om te kunnen reageren

Iesjefox

Iesjefox

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 16:47

Hallo,

Ik ben bezig met de discrepanties van onze examenleerlingen te onderzoeken.
Daarvoor heb ik de landelijke discrepanties van de afgelopen 3 jaren bekeken, gemiddelde en standaardafwijking berekend. Deze waren-0,3 resp 0,55
De afgelopen 3 jaar hebben wij 86 examenleerlingen gehad en deze gemiddelde discrepantie was -1,0.
Nu voer ik een z-toets uit met de gegevens van de landelijke en dan mijn steekproef met gemiddelde en aantal 86.
ik krijg dan een z-waarden van - 11,7 zoiets dus wijken we enorm af! Doe ik iets fout...?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 18:26

Ik kom tot dezelfde waarde. Je gemiddelde ligt dan ook ver onder de verwachtingswaarde van het landelijk gemiddelde.

Iesjefox

Iesjefox

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 18:29

Toch vind ik het vreemd dat ik een aantal moet ingeven, normaal is het toch voldoende bij een z-toets om gemiddelde, standaardafwijking en grens aan te geven? Waarom dan nu wel een aantal? Anders kwam ik wel goed uit nanelijk

Iesjefox

Iesjefox

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 19:49

Heb er trouwens een t-toets van gemaakt, omdat ik de standaarddeviatie van mijn populatie heb, maar ook dan kom ik uit op een t waarde van ruim -6. Zal wel kloppen dan...

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2014 - 21:51

Toch vind ik het vreemd dat ik een aantal moet ingeven, normaal is het toch voldoende bij een z-toets om gemiddelde, standaardafwijking en grens aan te geven? Waarom dan nu wel een aantal? Anders kwam ik wel goed uit nanelijk

Het is voor mij erg lang geleden, maar er zit natuurlijk wel een wezelijk verschil of je gemiddelde over 2 of over 86 metingen binnen een bepaald gebied liggen.. Je hebt bij 86 metingen natuurlijk een veel "beter" gemiddelde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures