complexometrische EDTA TITRATIE

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

complexometrische EDTA TITRATIE

Hallo mensen! 
 
Vraagje, 
Onlangs heb ik zelfstandig voor mijn eigen ontwikkeling een practicum uitgevoerd. Ik wilde de hardheid van 100 mL leidingwater bepalen. 
Hierbij heb ik gebruikt: 5 mL bufferoplossing, 10 mL Na2MgY, 100 mL leidingwater, een spatelpuntje indicator en natuurlijk EDTA OPLOSSING. 
Volgens mijn voorschrift had ik een 0,05 M EDTA oplossing nodig. Ik heb per ongeluk 0,005 M EDTA gebruikt voor de titratie. Ik had een 0,1 M EDTA ter beschikking en heb deze dus 20 x verdund. 
De proef ging desondanks goed, ik startte met een beginwaarde EDTA van 0,0 mL en eindigde met ongeveer 24 mL gebruikte EDTA tot een blauw omslagtraject.
Om dan de hardheid te bepalen weet ik:  (mL gebruikte EDTA  x  molariteit EDTA) / mL monster. 
 
Ik doe dan dus:                                         (25 mL  x  0,005) / 100 mL 
Ik kom uit op:                                             0,00125
 
Ik wil mijn uitkomsten in Duitse hardheidsgraden hebben. Ik weet dat 1 ̊DH overeen komt met 0,18 mmol/L (10 mg CaO/L). 
Maar nu loop ik dus vast, omdat ik niet zo goed weet wat de volgende stap is. Ik heb het gevoel dat dit dus door mijn verkeerd gestelde M EDTA komt. 
 
Wie weet hoe ik verder tot de juiste uitdrukking van hardheid kom? 
 
Alvast bedankt, groetjessssssss
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: complexometrische EDTA TITRATIE

0,00125 wat? Kun je daarbij de eenheid verzinnen? En de reactievergelijking, heb je die al gemaakt?

Reageer