Voetganger brug

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Voetganger brug

Geachte, 
 
Ik wens over een bergriviertje een brug voor voetgangers te maken zodat de toegang naar mijn vakantiewoning gemakkelijker en korter wordt.
Op de ideale plaats is de overspanning 16 à 17m. Op een alternatieve (minder gunstige) locatie is de overspanning 8 à 9m
Ik dacht aan een brugbreedte van 1.5m met als draagstructuur een aantal parallel geplaatste stalen profielen. (Op de zijkanten telkens een "U" profiel waarop ik zijdelings bevestigd de balustraden kan plaatsen en in het midden een "I" profiel 
Loopvlak in gewapende beton met een dikte van 0.1m. 
Wie kan me helpen om de toe te passen balken en hun aantal te bereken? 
Op voorhand hartelijk dank voor de hulp.
 
Groet
Denny

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Voetganger brug

Een voetgangersbrug wordt gedimensioneerd door drie types lasten toe te passen, naast het eigengewicht.
 
* VA en HA, zijnde een verdeelde belasting tussen 2.5 en 5 kN/m²; in jouw geval: 2.0+120/(17+30) kN/m² verticaal en 1/10 ervan als horizontale belasting.
* Lokale checks met 10 kN op een vierkant van 10 cm zijde
* normaal: zogeheten service vehicles, maar als het voor jou persoonlijk is, lijkt me dat niet al te erg nodig.
 
Belangrijk is om rekening te houden met eigenfrequentie van je brug tussen 0.5 en 3 Hz.
 
Hoe belangrijk is esthetiek voor jou, hoe goed bereikbaar is de locatie van je brug? Anders kan je eventueel een voorgespannen betonnen profiel plaatsen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Voetganger brug

prefab beton is inderdaad de meest aangewezen optie voor "kleinere" overspanningen.
Indien je toch een metalen brug wilt, zou ik die eerder met hout aankleden dan er 10 cm beton opgieten.
Je kunt ook je balustraden gebruiken als vakwerk of samengstelde ligger, waardoor je een efficiënter ontwerp kunt maken. (Je loopt dan als het ware tussen je draagstructuur, die dan ook dienst doet als balustrade)
 
anderhalve meter breed is echter vragen om er ook met quads, motoren, en vanalles en nog wat over te passeren.
Indien enkel voor voetgangers, zou ik die smaller maken.
 
Even een vraagje aangaande de niet-technische kant van de zaken: behalve jezelf, wie zou er eventueel nog gebruik kunnen maken van die brug? familie, eventele wandelaars/voorbijgangers, ... ? kwestie van aansprakelijkheid?

Berichten: 863

Re: Voetganger brug

Bij 17 meter zou ik de leuningen uitvoeren als een vakwerk van ongeveer 1.1 meter hoog.
bij 8 meter zal je naar iets van 3* IPE 400 toegaan. 

Reageer