Verklaring voor de rare vorm van water uit een geknapte balon.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Verklaring voor de rare vorm van water uit een geknapte balon.

Hallo allemaal, 
 
Een kennis van mij heeft een set foto's gemaakt met waterballonnen en één set sprong erg uit (is uiteindelijk ook de winnaar geworden van een wedstrijd). Het betreft de volgende foto
Spoiler: [+]
Afbeelding
 
Nu hebben haar man en ik natuurlijk direct geprobeerd een natuurkundige verklaring te vinden voor wat er precies is gebeurd met de balon om deze vorm te krijgen. We zijn er echter niet uitgekomen. De balon is vastgehouden aan de top en vervolgens enkel met een naald lek geprikt.
Ik hoopte dat iemand hier die het één en ander verstand heeft van hydrodynamica en/of wat geoefender is in de natuurkunde dan dat ik ben, een uitleg kan geven over wat er (ongeveer) gebeurd moet zijn om een dergelijke vorm te creëren.
 
Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Verklaring voor de rare vorm van water uit een geknapte balon.

Een opgeblazen ballon gevuld met water is in uitgerekte toestand, als je die volledig leeg zou laten lopen, krimpt de ballon. In eerste instantie bevindt het water zich enkel onderin de ballon. Daarna prik je de ballon. Dit geeft een uitlaat zodat de ballon kan beginnen krimpen. Omdat je hem bovenaan vasthoudt, krimpt de ballon naar boven toe. Tijdens deze naar boven gaande beweging neemt de ballon wat water mee als gevolg van wrijving tussen de ballon en het water. Daarom krijg je wat water bovenaan, en wat water nog steeds onderin.
 
Deze verklaring werkt ook iets beter als er vanonder geprikt werd. Ik ben wel niet 100% zeker.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer